Chomsky vergelijkt Falluja met Srebrenica

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Jan 12 20:24:31 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>

> Dus het is moreel beter om als soldaat bepaalde als misdadig beschouwde
> opdrachten aan anderen over te laten en slechts ondersteunende
> opdrachten uit te voeren? Zie toch meer in het recht van desertatie, op
> ieder moment, voor iedere militair.

Waar haal je die conclusie nou vandaan? Ik neem aan dat met het
terugkeren van de individuele verantwoordelijkheid NIEMAND meer
misdadige opdrachten wil uitvoeren, net zoals je niemand op straat
bereid vindt om een huis in brand te steken.

Desertie vind ik een onjuist, stigmatiserend woord. Het weigeren van
onerantwoorde opdrachten dient juist als legitiem omschreven te worden,
en anderen aan te moedigen om zelf ook extra na te denken. En voor wie
toch meewerkt is er de kans om vervolgd te worden.

Bart Meerdink