Chomsky vergelijkt Falluja met Srebrenica

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Jan 12 19:45:41 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Dan begrijp ik je niet Bart. Wat bedoel je precies met het 'teruggeven
> van de individuele verantwoordelijkheid van de soldaat'?

Nou dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld. Moet je meedoen met zaken
waarvan je weet of sterk vermoedt dat ze fout zijn. Zoals bombarderen of
anderszins grootschalig vernielen van Palestijnse / Iraakse / Vietnamese
/ Tjetjeense / Nederlandse / Duitse / Japanse / enz. burgerdoelen.

Een normaal verantwoordelijk mens dient toch bepaald even na te denken
waar h/zij mee bezig is. Een soldaat heeft die vrijheid (en dus de
verantwoordelijkheid) niet, behoudens extreme gevallen, en zelfs dan
ligt het nog erg moeilijk. Dat houdt in dat een soldaat geen normaal
mens meer is maar een monster, om het maar eens gechargeerd te zeggen.

En het moment waarop je ziet dat het fout gaat is haast per definitie
het allerongelukkigste moment om moeilijk te gaan doen (er zijn
blijkbaar onvoorziene problemen). Daarom moet elke militair exact weten
hoe (naar vermogen) verantwoordelijk te handelen in zulke situaties,
naar alle partijen (eigen/andere strijdende partijen, burgers/derden)
toe. En verantwoordelijk handelen moet mogelijk zijn, verlangd worden.
De militair moet weer een normaal mens mogen zijn. Bij het overwegen van
gewelds-opties dient men daar rekening mee te gaan houden.

Dat is niet de huidige situatie, zoals ook wel blijkt uit het feit dat
elke dag het nieuws onnodige militaire misdaden van allerlei aard
rapporteert.

Bart Meerdink