Patenten in action

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Jan 12 18:56:25 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kende die Fractal-Based Compress Technology niet, dus maar even een
klein onderzoekje verricht. Wat blijkt tientallen mensen hebben er jaren
commercieel aan gewerkt en het project is uiteindelijk gefaald vanwege
technische en marketing redenen. Het was te gecompliceerd en traag en de
markt vroeg vanwege de opkomst van het Internet om kleine images, waar
de technologie nou juist niet geschikt voor is.

Patenten hebben hier uitstekend gewerkt, is mijn initiele reactie, omdat
het anders waarschijnlijk helemaal niet commercieel uitgewerkt kon
worden. De risico's waren te groot en het behoefde een fikse investering
in onderzoek.

Dat het uiteindelijk niet gelukt is is jammer, maar dat hoort nou
eenmaal bij het leven van de onderzoeker die zich op disruptive
technologies richt. Kan ik zelf ook over meespreken.

Men is reeds gestopt met de ontwikkeling en het lijkt erop dat men
desondanks de patenten niet wil vrijgeven voor niets. Dat lijkt me ook
wel logisch na zo'n grote investering.

Anyway, ik heb maar weer eens wat vraagtekens gezet bij jouw conclusie
Bart. Ben er nog steeds niet uit of patenten positief of negatief
bijdragen aan de verspreiding en ontwikkeling van nieuwe technologieen,
overigens.

Voor meer details:
http://statusreports-atp.nist.gov/reports/91-01-0057TEXT.html

Groeten,