Soenieten in Irak eisen vertrek coalitietroepen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jan 9 23:39:38 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Interessant, de belangrijkste Soenitische beweging in Irak wil meedoen
> aan de verkiezingen als de bezetters instemmen met een tijdplan om hun
> troepen terug te trekken. Men zal nu dus zijn ware gezicht moeten laten
> zien. Kiest men voor de democatie of wederom voor eigenbelang?

Inderdaad een interessante ontwikkeling. Het lijkt mij trouwens dat
democratie een groot deel uitmaakt van het Amerikaanse eigenbelang. En ook
dat de Irakezen zelf en van de rest van de wereld trouwens. Daarnaast zal
er zeker nog een hele scheut puur Amerikaans eigenbelang bij zitten.

Wat zal er trouwens achter deze zet zitten? Zouden die Soennieten echt
willen dat de Amerikanen vertrekken? Het lijkt me dat ze dan door de
Sjiieten en de Koerden onder de voet worden gelopen. Zal de calculatie
niet meer zijn dat de Amerikanen beslist niet aan de eis zullen voldoen?
Dan hebben ze namelijk een excuus om niet mee te doen aan te verkiezingen.
En als je niet meedoet, kun je ook niet verliezen. En als er dan nog
steeds bezettingstroepen zijn kun je je eigen gewapende verzet blijven
verdedigen. Dan zijn ze in vergelijking met nu in een iets betere (zij het
nog steeds niet al te beste) positie om concessies af te dwingen.