What the hell happened in Fallujah?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jan 8 17:10:05 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Mijn theorie is als volgt:
>
> Twee belangrijke overwegingen waren het embargo tegen Irak en de
> aanwezigheid van Amerikaanse troepen in Saoedie-Arabie. Die twee redenen
> draaien natuurlijk allebei om olie en hangen ook met elkaar samen. In de
> eerste plaats wilde men voorkomen dat Saddam het land onder de voet zou
> lopen en in de tweede plaats dat de vriendjes van Osama de macht zouden
> overnemen. In beide gevallen zouden "schurken" (en zo mag je ze van mij
> best noemen) het oliewapen kunnen inzetten tegen de VS.

> [...]

Nee, niet. Ik zie ze niet. Ze zijn er ook niet. Bovendien
hadden de Amerikanen daarmee naar de VN kunnen gaan om ze
aldus veilig te stellen.

[knip]

Hein van Meeteren:

> Ik vind het een heel moeilijk verhaal.

Met een helder en transparant democratisch kabinet was dit
het nooit geworden.

 > Ik denk dat Bush&Co een hoop fout
> hebben gedaan. En ze hebben een hoop dingen om de verkeerde redenen
> gedaan.

Eens.

> Maar er speelden ook wel degelijk legitieme overwegingen mee.

Nou, en die heb ik nog nergens aangetroffen. Ook hier niet.

> En ondertussen zitten we met z'n allen goed in de puree.

Dat wel. Met dank aan de Nederlandse Regering en D66 die dat
kabinet mogelijk maakte.

Henk Elegeert