Nieuw-rechts liberalisme: Paul Cliteur

Mon Jan 3 19:14:56 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>dat zijn terugtocht uit het publieke debat vooral te wijten was aan zijn
>benoeming tot bijzonder hoogleraar aan de Leidse Universiteit en dat hij
>zich wilde concentreren op zijn inaugurele rede.

 Ik wel ergens iets gezien van dat hij zich meer op z'n wetenschappelijk
 werk wilde toeleggen. Dat klopt.

 Opmerkelijk is dan weer wel dat zijn inaugurele rede dus over dit onder-
 werp ging...     :-)
 Zie:
    http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=240
    http://www.metajuridica.leidenuniv.nl/index.php3?m=22&c=148&garb=0.21414430183476163
 Op de laatste URL staan twee linkjes naar zijn inaugurale rede.

>Overigens komt het me voor, dat door jou zo  gewantrouwde lieden als Ellian
>en Hirsi Ali zelf aan den lijve een Islamstaat meegemaakt hebben en daar
>hier in Nederland niet op zitten te wachten.

 Maar toen ze hun geboorteland ontvluchtten waren beiden gelovige Moslims.

 Ik heb zelf een associatie met 'blanke nergers': ze overcompenseren met
 hun nieuwe geloof. Er is niets ergers dan een bekeerling - in feite is er
 geen verschil tussen enerzijds Ellian en Hirsi Ali en anderszijds zo'n
 Van der Ven. Tja, en die Ephimenco komt uit een klasse die met z'n OAS
 de Algerijnen terroriseerde (!) en op ongekende schaal aan het moorden
 sloeg - al was'ie zelf daarvoor destijds nog te jong.

>Maar door typisch nederlandse karaktereigenschappen als onverschilligheid
>en vrijblijvendheid kan het zomaar weer zijn, dat je niet meer mag zeggen
>wat je denkt, of dat je niet meer durft te zeggen wat je denkt.

 Ik denk niet dat de overheid daar over gaat. Maar als mensen haat zaaien
 tegen complete bevolkingsgroepen (i.p.v. tegen 1 persoon, zoals in het
 geval van die Van der Ven tegen Wilders), dan moet er wel wat gebeuren
 want een bevolkingsgroep kan immers geen aangifte doen. Wilders wel.

 Als ik Wiegel goed heb begrepen, gisteren bij het Buitenhof, dan zou hij
 Hirsi Ali het liefst de VVD uitgooien.

 Marc Fluks, Amsterdam