Stemmen over instemming (was: "Bent U voor of tegen instemming door Nederland met het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa?")

Thu Feb 24 11:26:19 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>
>Het wordt er niet helder op.

 [De grondwet kan men ook weer als een verdrag opvatten, natuurlijk]

 Men kan nog iets anders opmerken, trouwens...

 Wat mij nog aan die referendum-zin opviel (zit er een taalweten-
 schapper op de lijst ?) is dat er een keten van zelfstandig
 naamwoorden staat die, gekoppeld via voorzetsels, op induc-
 tieve wijze naar elkaar refereren en dan uitkomen op 'Europa'.

 Kijk maar...
>Bent U voor of tegen instemming door Nederland met het
>verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa?

 Oftewel, inducerend...

     Europa
        ^
     grondwet
        ^
     vaststelling
        ^
     verdrag
        ^
     Nederland
        ^
     instemming

 In feite staat hierboven een fascistische redenering (lees de zaak
 maar eens deductief van boven naar beneden in plaats van inductief
 van beneden naar boven). Dan vallen je de schellen van de ogen !

 De totale inductie luidt...

     Europa
        ^
     instemming

 Voelen we 'm ?

 Draaien we de zaak nu eens om (het gaat om een referendum-vraag
 dus dat moet kunnen), dan staat er:
>Bent U voor of tegen verwerping door Nederland met het
>verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa?

 In feite staat hier de inductie...

     Europa
        ^
     verwerping

 Kommentaar overbodig.

 Jammer dat men niet heeft gezocht naar een waarden-vrije formule-
 ring. Eens te meer blijkt dat Europa-gedoe om een religieuze bele-
 ving te handelen.