Lubbers bedankt personeel Unhcr

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Feb 24 10:33:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dat remember ik,

Hij zei bij zijn opstappen zelfs dat hij het deed om Annan
en de VN te ontlasten.

> En ik vond dat ook jammer.

Dat kan, maar we zouden proberen om bij de feiten te blijven. ;)

> Laat die laffe Annan hem dan maar ontslaan omdat het rapportje dat geen
> bewijs bevatte en terzijde werd gelegd uitlekte uit Annans VN.

Maar dat wilde Annan terecht niet.

http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2005/2/18/lubbersschandaallaaitweerop.html
NOS - Lubbers-schandaal laait weer op
"
Lubbers denkt niet aan opstappen        18-02-'05

Ruud Lubbers ziet geen aanleiding  om op te stappen als Hoge
Commissaris voor de Vluchtelingen bij de Verenigde Naties (VN).

Hij zei dat na een gesprek met  VN-secretaris-generaal Kofi
Annan. Die heeft Lubbers ook niet gevraagd om ontslag te nemen.
"

Maar Lubbers had hem al in een onmogelijke positie weten
manouvreren.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=359781&c=20
"
Annan: Lubbers niet schuldig aan seksuele intimidatie

Uitgegeven: 15 juli 2004 19:56
Laatst gewijzigd: 15 juli 2004 20:29

GENEVE - Secretaris-generaal Kofi Annan van de
VerenigdeNaties heeft Unhcr-topman Ruud Lubbers donderdag
vrijgepleit van seksuele intimidatie. Annan heeft echter wel
zijn zorgenuitgesproken over de manier waarop Lubbers de
klacht heeftbehandeld.

"Hoewel ik de klacht tegen de heer Lubbers ongegrond acht,
hebik hem schriftelijk in de sterkste bewoordingen mijn
zorgenovergebracht over het incident en over de daarop
volgendegebeurtenissen." Dit schreef Annan aan
kaderpersoneel van de HogeCommissaris voor de Vluchtelingen.

Vriendschappelijk gebaar

Naar de 65-jarige Nederlandse oud-premier liep sinds mei
eenonderzoek van het Bureau voor Intern Toezicht van de VN.
Datgebeurde na een klacht van een Amerikaans vrouwelijk
staflid van deUnhcr in Genève. Zij beschuldigde Lubbers van
seksuele intimidatie.Volgens Lubbers ging het om een
"vriendschappelijk gebaar".
"

http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004/11/1/hogerberoepinzaaklubbers.html
NOS - Hoger beroep in zaak-Lubbers
"
Hoger beroep in zaak-Lubbers    1-11-'04

De VN-medewerkster die Ruud Lubbers beschuldigt van seksuele
intimidatie, gaat in beroep tegen de beslissing van Kofi
Annan om de oud-premier niet te vervolgen.

De Amerikaanse medewerkster van het VN-bureau in Genève
beschuldigde Lubbers in mei van seksuele intimidatie. Ze zei
dat de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen haar "in de
billen had geknepen".

Aangifte
Het incident zou zich vorig jaar december hebben voorgedaan
na een vergadering in het kantoor van Lubbers in Genève. Een
aantal maanden later besloot de vrouw aangifte te doen.

Een Bureau voor Intern Toezicht van de VN vond dat Lubbers
schuldig was en adviseerde secretaris-generaal Annan
'passende stappen' te nemen. Annan negeerde dat advies en
oordeelde dat er te weinig bewijs was tegen de Hoge
Commissaris.
"

> Maar wat is nu je punt?

Mijn punt is dat Lubbers zichzelf in moeilijkheden heeft
gebracht en op geen enkele wijze daarvoor de
verantwoordlijkheid (op zich) wenst te nemen of dragen. Hij
iedereen meesleept in een poel van mist en verdachtmaking,
en hem maar geen enkele blaam (b)lijkt te treffen. Anderen,
behalve hijzelf schuld hebben aan de situatie waarin hij
zich bevindt.

Zelfs in een situatie waarin hij als een man zijn eigen
beslissing zou moeten dragen laat hij het afweten.

 > Omdat Lubbers de eer aan zichzelf houdt als Annan
> geen man van een woord een woord is mogen honderden medewerkers niet
> openlijk betreuren dat een goed leider moet opstappen?

Maar waaruit blijkt dat hij geen man van woord zou zijn?

http://news.findlaw.com/ap_stories/i/1103/2-22-2005/20050222101510_47.html
"
Annan Defends Lubbers in Staff Letter

By SAM CAGE Associated Press Writer

GENEVA (AP) - U.N. Secretary-General Kofi Annan told
employees of the refugee agency that his acceptance of their
chief's resignation should not be interpreted as indicating
the official's guilt on sexual misconduct allegations, a
spokeswoman said Tuesday.

In a letter distributed to the staff of the U.N. High
Commissioner for Refugees, Annan stressed that Ruud Lubbers
has not been found guilty of any offense, U.N. spokeswoman
Marie Heuze said.
"

> Of ben je het met me
> eens dat Lubbers Annan voor zijn eigen draaikontenblok had moeten zetten.

Het draaikonten was op verzoek van Lubbers. Hem (Annan)
hangt nog een hoger beroep boven het hoofd.

> Wat zou jij doen als je beschuldigd wordt zonder bewijs van sekesuele
> bedoelingen tegen iemands wil?

Naar de rechter natuurlijk.

> Ze zijn nogal wat gewend bij de VN, en ik kan me voorstellen dat het
> personeel laat merken het te betreuren een integer en goed leider  niet
> kwijt te willen.

Een integer bestuurder (Lubbers?) die er alles aan deed om
te voorkomen dat hij zich ervoor zou moeten verantwoorden?

Een man die er niet voor terug deinst ander de wet voor
schrijven? Die durft zich niet te verantwoorden? Dat is een
interger bestuurder?

En wat had hij te vrezen? Dat zij (klaagster) in het
ongelijk zou worden gesteld?

Hij staat nog niet terecht tegenover zijn God. Wel benieuwd
hoe hij die een rad voor ogen zal trachten te draaien.

> Zeker niet als je weet dat er nogal wat mindere goden
> dergelijke goed betaalde baantjes regelmatig ook mogen bekleden.

Nou zo goddelijk vind ik het niet. Noch voor hemzelf, noch
voor de zaak waar hij voor zegt te staan, noch voor het land
dat hij vertegenwoordigd, noch tegenover de vrouw die hij
meer dan onrecht aandoet.

Maar goed, voor haar belangen had ie sowieso geen oog.
Uiteindelijk is/was hij enkel voor eigen belang daar.

Dan laat ik zijn eigen vrouw nog maar even buiten
beschouwing. Overigens staat die hier helemaal buiten maar
ook dat weet Lubbers nog niet.

Henk Elegeert