Lubbers bedankt personeel Unhcr

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Feb 22 21:06:52 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Net als Erik vermoed ik dat de gevoeligheid bij Lubbers door jou onderschat
> wordt.
>
> Stel je je eens voor nog los van de bekendheid met de politieke strijd van
> uit de VS jegens de VN, 4 maanden na een normaal vriendelijk contact
> beschuldigd te worden van seksuele bijbedoelingen van je
> vriendelijkheid, en
> hoe dan een juridisch uiterst onzorgvuldige commissie niet het bewijs of
> tegenbewijs daarvan afdoet, maar gaat zoeken naar nog meer anonieme
> soortgelijke beschuldigingen.

Ja, maar waarom zou ze er geen vier maanden over na mogen
denken, Fritz?  Ze heeft het kennelijk goed overwogen, zelfs
nog gewacht en bezien hoe het voorval haar functioneren
beinvloedde. Ik speculeer, maar evenwel goed mogelijk.

Onzorgvuldig was het handelen van Lubbers zelf natuurlijk en
zijn handelen nadien (zie Eric's bijdrage) maakt het er niet
gemakkelijker op.

Claimen dat het onzorgvuldig was past wat mij betreft in de
rediculisering die er voor wat betreft de aanklacht meteen
al lag. De houding van Lubbers zelf is hier opnieuw debet aan.

> Tuurlijk kan alles rationeel handiger, maar Lubbers vertrouwde op de
> redelijkheid en billijkheid en werd alsnog geofferd door Annan.

Nou nee, hij schoffeerde zijn directe chef. Alweer
misplaatst familiair.

> Wat er mis
> is te verklaren mensen familiair uitgeleide te doen is mij een raadsel,
> tenzij de veronderstelling van verkrachting en seksuele bijbedoelingen er
> weer bovenop ligt.

Met het verklaren is niets mis, wel met de eenzijdige
veronderstelling dat het daarmee ook de enige juiste
verklaring zou zijn.

Zo verzint bijna elke verkrachter dat ze er hoerig bij liep
en er dus eigenlijk gewoon om vroeg. Met de verklaringen op
zichzelf is niets mis. Met de dader en met de (mis)daad
echter wel.

En een Lubbers die familiair gaat doen? Urgh. De engert, en
wedden dat ie zich niet geschoren had? :) De bijbedoelingen
en veronstellingen maken het dan alleen nog maar erger.

Maar even serieus, de aanklacht zelf is van meet af aan in
discrediet gebracht, niet serious genomen, en met name door
Lubbers zelf niet.

Niet iedereen zal van zijn lichamelijke opdringerheid - waar
overigens ook anderen van getuigen - gedient zijn geweest.
Dat had hij minstens zelf kunnen respecteren.

> Mara katen we dan maar alle menselijke contacten
> verbreken en er één grote oorlog van maken...  ;)

Je lijkt Lubbers wel. :)
Die heeft in elk geval een mistwolk weten creeeren waarbij
hij zelf (voorlopig) buiten schot blijft.

Hij 'speelt' zielig, maar eigenlijk is het een zielige man.

Henk Elegeert