politiek correct

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Feb 21 19:15:20 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens Henk, het probleem zit hem vooral in de politiek en de overheid. En
ik ben inderdaad niet of nauwelijks op de hoogte van de ontwikkelingen
van de antropologie in Nederland (los van wat ik wel eens van mijn vrouw
hoor, die zich als antropoloog, toen we nog in Nederland woonden, met
Turkse immigranten in Nederland heeft beziggehouden). Ik heb nooit het
idee gekregen dat de prioriteit binnen de antropologie op de eigen
samenleving ligt. Maar wellicht heb ik het fout. Onderzoek in Nederland
lijkt vooral sociologisch kwantitatief te zijn. De antropoloog
(generaliseer ik er even op los) lijkt vooral geinteresseerd in het
buitenland. Daarom ga je toch antropologie studeren; lekker tijdens de
studie een wereldreis maken ;-)

Maar wellicht bedoelde ik inderdaad vooral te zeggen dat *de politiek en
de overheid* zich niet blind moeten staren op cijfertjes, maar eens
moeten gaan uitvogelen waar de problemen ontstaan en waarom ze niet
worden opgelost. En dan zal het democratisch gat inderdaad een
belangrijke rol spelen, dat ben ik absoluut met je eens.

Dat shabby kleden en die notebook in de AH-tas, is dat de Westerse
moderne variant van in de boom klimmen om zonder inmenging een
dorpscultuur in donker Afrika te analyseren? Fascinerend die
Antropologie. Ik denk dat er ook maar eens een paar antropologen met
politiepet op in de bomen rondom de politiebureaus van de grote steden
moeten gaan zitten om uit te vogelen waarom men steeds de andere kant op
kijkt...

Groeten,
Mark Giebels