Herleving gildensysteem?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Feb 18 17:36:04 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> [...]
>
> Hoorde een dag of wat terug over plannen om een 'SportAutoriteit' op te
> richten. Het parlement schijnt er zelfs in meerderheid voor te zijn.
> Kortom, een specifiek orgaan i.p.v. een generiek.
>
> Ik krijg daar immer kriebels van. Zakken we dan toch langzaam weer af naar
> een soort gildensysteem - iedere sector beoordeelt zichzelf, met een
> 'neutrale' buitenstaander als voorzitter.
>
> Is het niet beter om specifiek gedrag te blijven toetsen aan generieke
> regels. Sportfraude en een ernstig misdrijf als verminking kunnen toch
> gewoon door de algemene raven worden behandeld?

Ik heb die aparte positie nooit begrepen.

Het is een geinstitutionalisserde vorm van gedogen waarbij
vormen van onwenselijk of misdadig gedrag, dat elders totaal
anders wordt beoordeeld, voort te kunnen blijven zetten
buiten een gedegen afweging van (alle) belangen om.

> Wat is toch de dieperliggende gedachte?

Clientisme? Afschuiven van verantwoordelijkheden?
Onzekerheid over de precieze plaatsbepaling tot welke
bedrijfstak?  Tegenstrijdigheden in belangen(afwegingen)?

Henk Elegeert