Van misdunk naar misdaad

Thu Feb 17 12:30:09 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Erik -dat-is-jouw-mening- van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>:
>Mijn mening is dat Pim Fortuyn het volste recht had om te zeggen wat hij
>vond. Mijn mening is dat Ayaan Hirsi Ali het volste recht heeft om te
>zeggen wat zij vindt.

 Okiedo - maar betreft dit een groots inzicht of zo ?
 Zou er iemand zijn die het oneens met je is ?

 Het gaat erom WAT ze zeiden, zeggen en wat jij zegt. Fortuyn sloeg onzin
 uit en zat mensen te sarren, Hirsi Ali is ernstig in de war en jij zegt
 eigenlijk niets.

>En al dat gegis van je presenteer je vervolgens als vaststaande *feiten*.
>Als onontkoombare scenario's.

 Scenario's zijn deterministisch - daar heb je wel een punt. Maar ook dat
 is triviaal. Iedereen wordt geacht dat te weten. Als de weerman (-vrouw)
 zegt dat het morgen gaat regenen, kan het morgen best droog zijn. Er
 wordt immers gesteld (=deterministisch) dat op basis van wat men weet
 verwacht (=indeterministisch) mag worden dat... En jij wordt geacht dat
 te weten - dus dat je meneer Krol geen leugenaar noemt daar waar hij zich
 slechts op een deterministische wijze geuit heeft.

 Maar jij speelt dat je dat niet zou weten...

>Rechts-radicaal zijn mensen die de rechtstaat niet van toepassing
>verklaren op sommige inwoners van ons land.

 Daar zit dus niets indeterministisch in. De uitspraak is dus onjuist.
 De simpelste wijze om dat in te zien is dat die 'sommige inwoners'
 ook wel eens 'Rechts-radicaal' zouden kunnen zijn.

>Republicanisme is links

 In Griekenland niet. Daar hebben de kolonels een eind gemaakt aan de
 monarchie.

 Enfin, is die film van die linkse Van Gogh over die linkse Fortuyn nog
 geflopt ook. Het zal wel een slechte dag voor je zijn. Medeleven lijkt
 hier op z'n plaats...