softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Feb 15 18:48:48 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Philips gedraagt zich overigens exact hetzelfde als Microsoft in dezen
> (dreigt ook met ophouden met investeren in kennis, dwz in de EU dus).
>
> Is dit echt het geheim achter de schijnbaar onstuitbare kracht waarmee
> men in de EU software-patenten probeert door te drukken?
>
> http://www.groklaw.net/article.php?story=20050215071109231

Het lijkt er wel op. Ik zat me al een poosje af te vragen wat voor
machtsmiddel bedrijven als Microsoft hebben om politici onder druk te
zetten. Dit lijkt me een verdomd plausibele verklaring. Verder las ik dat
Microsoft de grootste belastingbetaler in Ierland is, aangezien het
Europese hoofdkantoor van Microsoft daar staat. Vandaar de opstelling van
Ierland.

Ik zit nu met twee vragen:
1) Is dit een legitieme manier om druk uit te oefenen?
2) Hoe moeten politici hierop reageren?

(Zie ook de discussie op slashdot:
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/02/15/1334248)