softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Feb 15 18:26:22 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nog wat info.

In het nieuws vandaag de manier waarop Bill Gates de Deense regering
chanteert met werkgelegenheid als zij niet voor software-patenten zijn
(zie link onderaan):

Citaat: "If I am to keep my development center in Denmark, I must have
clearity on the rights issue. Otherwise I will move to the US, where I
can protect my rights," said Gates according to to Microsoft chief
attorney Marianne Wier, who also attended the meeting with Anders Fogh
Rasmussen."

De logica van Bill Gates slaat overigens nergens op, want de plaats waar
de kennis tot stand komt en de jurisdicties waar diezelfde kennis
eventueel patent-bescherming geniet zijn totaal onafhankelijk.

Dus: zuivere blackmail. Maar omdat de economische werkelijkheid
uiteindelijk altijd de doorslag geeft is het dreigement nog loos ook (ze
gaan niet weg of ze komen terug).

Maar zijn ze in de Deense regering zulke sissies dat ze ook maar de
schijn willen wekken hierdoor beinvloed te worden?

Philips gedraagt zich overigens exact hetzelfde als Microsoft in dezen
(dreigt ook met ophouden met investeren in kennis, dwz in de EU dus).

Is dit echt het geheim achter de schijnbaar onstuitbare kracht waarmee
men in de EU software-patenten probeert door te drukken?

http://www.groklaw.net/article.php?story=20050215071109231

Bert Bakker wrote:

> Dat had ik ook niet ontkend, Antid. Maar toegegeven, ik had het ook niet
> vermeld. Niet met opzet trouwens, het was in de haast geschreven. Maar om het
> goed te maken (en ook nog wat aanvullende informatie te verstrekken) hieronder
> de mail die ik van Arda Gerkens (SP, SP, SP) kreeg:

(knip)