(..)kwaliteiten van de burger was Re: softwarepatenten

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Feb 14 10:55:58 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik concentreer me maar even op de Europese Grondwet en de betrokkenheid van
de burgers erbij, zonder de hele wereldpolitiek in het algemeen, uitmondend
in Irak en de gekozen burgemeester in het bijzonder, erbij te halen. Jouw
hier al vaak geformuleerde standpunt is:

> Nee Tjerk, mijn standpunt is en blijft dat participatie van
> de burger in het besluitvormingsproces de burger;
> a) betrokken houdt bij de maatschappij en de bestuurders en
> politici,
> b) in staat stelt actief deel te nemen in de maatschappij
> die hem/haar omringt,
> c) een platform heeft waarin de verschillende standpunten
> ook werkelijk een plaats krijgen en in brede(re) kringen
> kunnen worden besproken,
> d) (nog een heel rijtje dat als ik er even voor ga
> zitten....) :)

En daarin ben ik het volledig met je eens en dat is ook een raison d'etre
van D66. Alleen blijft het probleem, hoe dat vorm te geven, bijvoorbeeld bij
het opstellen en vervolgens vaststellen van de europese grondwet.

Ik:

Jij:
> Ik waag te betwijfelen of je dat wel goed ziet. :)
>
> Tja Tjerk, kijk in de kern komt je betoog er op neer dat je
> geen vertrouwen hebt in de burger. Noch, dat ze iets zouden
> begrijpen van wat ze zelf maken, noch, of ze de onderlinge
> samenhang daarvan niet zouden zien.

Nou ja, mijn bertoog bestond niet meer dan uit een kritische kanttekening
over jouw stelling, dat als een burger maar mee doet, het transparant wordt
en dus tot een beter produkt leidt. Daaruit kan je onmogelijk afleiden dat
ik geen vertrouwen heb in de burger, noch dat ze geen begrip van hun eigen
product zouden hebben. Maar waar het in een bestuur van een samenleving om
gaat, is het maken van keuzes tussen voor burgers tegenstrijdige belangen en
het is dus niet zo iets van burger versus overheid of de politiek. Iedereen
altijd overal gelijk geven is nu eenmaal niet mogelijk. Hoe je alle burgers
daar ook bij betrekt.

Groet,

Tjerk