Van misdunk naar misdaad...

Fri Feb 11 12:40:47 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>:
>Had je opgemerkt dat Pim 3 jaar geleden al op dezelfde lijn zat als
>nu Boris c.s., dat meningen vrij zijn en juist open geuit moeten worden,

 Neen, dat is nu juist wat er mis is.

 In die zin...
     Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg.
 die het bruggetje legt van misdunk (thoughtcrime) naar misdaad is dat
 uiten van meningen juist essentieel. Het is de derde pijler van de ver-
 wording van de democratie.

 Enfin, Orwell zoekt naar het essentiele in Stalin en Hitler en abstra-
 heert dat in z'n boek 1984. Het is dus ook van toepassing op het libera-
 lisme. Vertaald naar Nederland is Goldstein's boek (The Theory and
 Practice of Oligarchical Collectivism) zoiets als het 'Liberaal Manifest'.

 Oftewel: alles draait louter nog om de omkering van alles.

 Marc Fluks, Amsterdam