Kamer velt middels introduceren misdunk doodvonnis over Hirsi Ali

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Feb 10 14:14:28 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Misdunk, een nieuw woord voor mij (behalve een mislukte dunk aktie bij
basketball).

Ik vond op: http://users.telenet.be/michel.vanhalme/films66.htm :

Zoals prof. J. Dumont schrijft in zijn 'ten geleide' bij een
standaardwerk over waardeverduidelijking:

"In zijn 1984 schilderde Orwell de onderdrukking van de mens als gevolg
van dwang van bovenaf, van controle door de alomtegenwoordige 'Big
Brother - watching you'. Bij Orwell wordt 'dunk' het
systeem-welgevallige denken en 'misdunk' het systeem-onwelgevallige denken.

Het gif dat van binnenuit komt is echter veel sluipender en moeilijker
te herkennen. De voedingsbodem, waarvan iets in ons allemaal aanwezig
is, wordt gevormd door traagheid, hang naar comfort, tevredenheid met
onvolledige of gezeefde informatie, gemakkelijk streelbare eigenliefde …
de hang naar sensatie, het gevaarloze van de tweede-hands-emotie, gewekt
door filmheld, TV-serie, boulevardblad." (bm: einde fragment)

Ik vind dat de D66-fractie (de ministers zijn al overgelopen naar het
verkeerde kamp) hier een uitgelezen mogelijkheid heeft om 'smoel' te
krijgen, en duidelijk te maken hoe ondermaats de rest van de partijen
hier acteert. In feite een kans voor open doel om weldenkend Nederland
aan haar zijde te krijgen.

Het CDA voorop struikelt men over elkaar heen om verworvenheden die
volgens mij al uit de Romeinse oudheid stammen overboord te zetten, en
elk (inderdaad, zie citaat hierboven) systeem-onwelgevallig denken af te
straffen. Systeem-onwelgevallig in Orwells betekenis.

Nu kan ik me voorstellen dat men naar middelen zoekt om terreur te
stoppen voordat deze toe kan slaan. Maar op die manier zou je hetzelfde
wel willen van *alle* ingrijpende misdrijven. Voorkomen, dat zou mooi
zijn. Helaas kom je dan exact in Owell's 1984 terecht...

Nu is moord en doodslag in onze samenleving geen groot probleem, ondanks
dat er dagelijks miljoenen Nederlanders in een moordwapen rondrijden.
Dat komt omdat er geen reden, geen enkele voedingsbodem voor is.

Op dezelfde wijze moet intelligenter naar de dynamiek van het terrorisme
gekeken worden. Repressie, zoals door Donner voorgesteld, is
ineffectieve symptoombestrijding, met deplorabele uitschieters naar
moslim-pesterijen die het fundament van onze rechtsstaat afbreken.

Strafbaar wapenbezit mag wat mij betreft uitgebreid worden naar
bommen-in-aanmaak en dergelijke. Bedreiging mag evt iets uitgebreid
worden in de richting van oproepen tot haat en het daadwerkelijk beramen
van aanslagen. En daarmee moet de politie het maar doen wat mij betreft.

Bart Meerdink