Belastingvoordelen tegenover privatisering?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Feb 8 10:10:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs en reactionairen,

Ik ruimde zondag een stapel prints op en herlas uit 2000 "Privatisering in
het tijdsgewricht van recollectivisering" van Coen Teulings (EUR, Tinbergen
Instituut). Daarin rationaliseert Teulings de nadelen van privatisering
(zoals prijsverhogingen) weg tegen vermeende belastingvoordelen voor de
burger omdat de overheid minder zou hoeven te investeren in staatsbedrijven
of -deelnames. Als voorbeeld noemt hij de spoorwegen.

Als ongelovige vraag ik me nu af of dit wel zo is. Gaat er echt minder
belastinggeld naar voormalige staatsbedrijven en andere dienstvervangers?
Als ik wel eens al die waarborgen, kostenoverschrijdingen,
dienstenbetalingen en andere verplichte afnames door gemeentes en
provincies zie, dan vermoed ik dat er niks is veranderd in de financiele
stromen, dat er mogelijk zelfs meer gemeenschapsgeld gaat naar de
vervangers van publieke diensten. Mede door die constructies waarbij de
overheden de netten etc. beheren, door al die sterk uitdijende
controle-agentschappen (nMA etc.), en door het feit dat de nieuwe
marktinstanties winst moeten maken en dus meer geld eisen van de grote
klanten (i.c. overheden die buslijnen etc. "huren").

Zou het niet zo zijn dat er juist proportioneel veel meer commuun geld naar
de nieuwe (nep)privaten gaat? En zou  dit niet de bijl aan de wortel der
privatisering zijn?

Maar goed dat we nog we nog wat straaljagers hebben om eventueel een
EU-kantoor en Neelie Kroes te bombarderen, mochten die volharden in hun
privaat-fundament.

Zijn er insiders die de cijfers en de balans kennen?

Henk Vreekamp, Utrecht