Keuze=Vrijheid onzin

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Feb 1 13:33:04 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je opmerkingen spelen inderdaad op de achtergrond mee als basis voor de
evidence. Blijft natuurlijk dat het opmerkelijk is dat al die politici maar
klakkeloos blijven bewerend dat meer keuze meer omzet en geluk met zich
brengt. Waarom corrigeert niemand deze warhoofden?

In de algemene economie heb je nog zo'n cyclus: meer keuze / diversiteit
brengt minder omzet voor de individuele dienstverlener / producent / hele
sector, maakt de eenheid product uiteindelijk duurder, verlaagt de keus
weer, maar heeft intussen wel de prijs van het product verhoogd. Slaat o.a.
op al die leuterende reclame voor verzekering ziektekosten "op maat",
waarbij de gezondheidsconsument kennelijk niet mag beseffen dat afnemend
volume het verzekeringsrisico vergroot.

Dit is mede de verklaring dat de huidige privatiseringsgolf niet of
nauwelijks proijsverlaging bracht, meestal juist hogere prijzen. En dat
allemaal om "de bureaucratie te bestrijden". Anmehoela, de "bestrijding"
kost meer dan het laten voortbestaan! Al die neoliberalen, D66 incluis,
zijn gewoon volksbedriegers...

hv,u
------