Zalm, armoede valt wel mee

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Dec 29 08:54:25 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als je dat zo ziet staan dat die idioot, sorry voor de benaming, zo de wereld inkijkt moet je toch constateren dat het echt een wereld- of op zijn minst een maatschappijvreemde figuur is. Hij vergelijkt dingen als de levensstandaard van de jaren vijftig en die van nu. Toen aten we een dubbele boterham, weet hij te melden, en nu, een enkele, want een dubbele zit er niet aan. Tenzij je aan de beurt bent bij de voedselbank.
Het wordt toch nu wel erg hoog tijd dat zo,n mafkikker eens gaat verdwijnen. Hij ziet echt zoveel bomen dat hij het bos niet alleen meer ziet maar het bestaan ervan niet eens meer vermoedt.
Sorry voor de Borissen, Bert en de rest maar ik kan er werkelijk niet bij dat men deze idioterie nog ondersteunt. Je kan toch altijd dingen vergelijken waardoor ze wel meevallen. Als we de missie naar Afganistan vergelijken met de tweede wereldoorlog valt het reuze mee en kunnen we toch rustig gaan?

De problemen rond de zorgverzekering zijn nu zo dichtbij. Als ziet in het nieuws dat er voor een groot deel van de toslagen al zijn besteedt aan vuurwerk en eten dan kan het niet anders zijn dat er dadelijk mensen in betalingsproblemen komen. Die lopen ze ook niet als je al een stuk maand overhoudt aan het einde van je maandelijkse inkomen. Als eind januari de volgende zorgpremie het roos staan ietsje vermindert rent men naar de winkel, er moet gegeten worden.
Maar dan moeten de mensen dat niet doen, roept men in koor daar in het langzaam achterlijke Den Haag. Maar helaas jongens en meisjes, dat gebeurt dus wel, en in grote mate. Zelfs mensen die aan het werk zijn, kom maar even bij me langs en ik laat je ze zien, gaan we er even buurten.
Heel wat mensen die geen toeslag aangevraagd hebben, niet gezien, nooit gekregen, heel wat smoesjes natuurlijk, maar ze hebben er niks mee gedaan omdat ze er de ballen niet van snappen.
Mensen die financiele chaoten zijn, het maar laten gebeuren. Nu vanzelf een nieuwe verzekering hebben en daar wordt dadelijk getracht de premie bij af te schrijven. In veel gevallen jammer dan. Zodra er wat opstaat is het weer weg en staat men weer op de maximale rode stand. Ze komen niet eens meer boven de nul uit.
Oudere mensen die reageren met, flauwekul allemaal, dat is toch altijd vanzelf gegaan dus dat gaat wel verder. Zorgtoeslagformulier? Wat is dat, nooit gezien?

Meneer Zalm.
In de jaren 50 konden we allemaal naar de dokter waar nodig, nu niet meer dadelijk.
We konden allemaal een uitkering krijgen als we echt ziek werden, nu niet meer.
We aten allemaal een dubele boterham, nu een enkeltje, vaak zonder beleg voor velen.
We konden allemaal wonen, tel nu de daklozen eens, dat was toen nul.
Wat moet je arm geweest zijn Zalmpje zonder je flipperkast en spelcomputer toen. Op die manier heb je gelijk. Toen speelden we een potje jokeren of mens erger je niet.

Nog nooit zoveel verplichtte verkopen van woningen en uitzetting uit huurwoningen. Maar de lonen mogen niet omhoog. Zal wel niet nodig zijn. Een pure politiek van de armer armer en de rijken rijker.
Afgelopen dinsdaf heb ik een oude maat van me op bezoek gehad waar ik samen mee in de gemeenteraad heb gezeten. Erg leuk en gezellig en ik was blij hem weer eens te zien. Natuurlijk kwam de plaatselijk politiek aan de orde.
Er was al vergaderd over de aankomende verkiezingen en er ligt een voorstel van de D66-fractie om samen met de SP. Groenlinks en de PvdA een lijst te maken. En waarom? Ze zien zichzelf totaal verdwijnen uit de gemeenteraden of niks meer voorstellen.
Ik ken hier in de buurt mensen. D66-ers die al lid zijn van andere partijen, en het tot Maart maar even uitzitten in de raad. Die staan dadelijk kandidaat op een andere (plaatselijke) lijst. Erg gemotiveerde mensen, al jaren actief maar de grond onder hun politieke voeten zien verdwijnen. Maar ze willen er zo graag verder mee en zien in dat dit niet mogelijk wordt met D66.
Zoals het er nu uitziet doen D66 in mijn oude gemeente waarschijnlijk niet eens meer mee. De andere partijen willen geen lijst met D66 samen of niet eens een lijstverbinding, dat kost ons zetels is de huidige mening, we kijken wel uit.

Ger, die deze mensen heel goed snapt.