Achtste analyse peilingen: Afwijkend punt blijkt verkiezingsuitslag

Sat Dec 24 19:11:33 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>is het aantal zetels groot genoeg om er deze methode op toe te passen?

 Ja hoor. Na 67 weken is de ruis echt wel weg. Daarenboven is de zaak on-
 gevoelig voor systematische fouten omdat ik kijk naar veranderingen in de
 cijfers en niet naar de cijfers zelf. De conclusies zijn dus zeer betrouw-
 baar.

 De koers van D66 staat haaks op wat de aanhang van de partij verwacht en
 daarom gaat er zoveel mis. En dat volgt direct uit de cijfers.

 Vergt slechts minuutje rekenwerk - maar maanden om me te realiseren dat dit
 de wijze is om de cijferbrij (waardenvrij) te interpreteren. Men kan alleen
 nog een fout maken (die verkiezingsuitslag erbij was minder verstandig van
 me - niet echt fout, natuurlijk, maar niet zo handig).

 Elma,
>En moeten je conclusies niet luiden dat dit de de AAnhang van d66 betreft?

 Ja, daar gaat het om. Bij alle partijen, behalve D66, staat de aanhang de
 koers wel aan en bij D66 is dat duidelijk niet het geval. Dat 'sociaal-li-
 beraal' leeft bij de D66-hotemetoten maar niet bij de aanhang - dat is nu
 daadwerkelijk bewezen. Met cijfers en wat simpele wiskunde. Da's belangrijk.

 Ik, eerder,
>--> Uit de peilingen volgt dat D66 *geen liberale partij* is.
>--> Uit de peilingen volgt dat D66 *een linkse partij* is.
>--> Uit de peilingen volgt dat D66 *geen confessionele partij* is.

 Elma,
>ja, kijk daarom ben ik er in 1966 lid van geworden.

 D66 is natuurlijk nog steeds geen confessionele partij, ook al wordt wel
 eens beweerd dat D66 een CDA zonder de 'C' is. Maar dat is nu weerlegd.

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>Precies, een links-liberale achterban

 Niet liberaal, wel links dus.

 Op zich wel problematisch want dit houdt in dat nog niet iedereen weg is
 richting PvdA (GroenLinks/SP) terwijl D66 geen stemmen van VVD/CDA kan
 winnen.

 D66 kan dus alleen maar verliezen of gelijk blijven. Momenteel staat D66
 even boven de 4.5 zetels. Naar boven afronden zit er niet in en dus is de
 feitelijke stand 4.

 Bert, als jullie in de fractie cijfers van voor september 2004 hebben (daar
 beginnen mijn data), dan valt dus ook te berekenen welke ontwikkelingen er
 waren toen D66 meer dan 6 zetels had. Dan valt die hele ontwikkeling te ana-
 lyseren. Lijkt me wel dat dan per tjd-interval moet (differentiele analyse)
 en niet over het integrale interval. Dan kan men het effect van de koerswij-
 ziging na Paars/Balkenende-I mogelijk ook zien.

 Voor wie de cijfers zelf wil zien, staat hieronder in de bijlage een uitdraai
 van de relevante data.

 De data-tabel (D66 zit bij de liberalen), het weeknummer is de week na de
 laatste verkiezingen.

 ------------------------------------
 Sequence  WEEK  D66 LIB. LINKS CONF.
 ------------------------------------