bestuurlijke vernieuwing d'66 gaat voor mij te ver

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Dec 15 10:33:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Frans Vermeer wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik dacht altijd:
> De kamer controleert de regering. de regering beschikt over een
> uitgebreid ambtenaren apparaat. Het parlement is dus afhankelijk van de
> regering, vandaar dat de regering niet mag liegen tegen de kamer want
> anders kan die haar werk niet goed doen.

?? Wat voor werk doen die dan volgens jou?

> Maar d'66 vind nu dat de regering niet  de waarheid hoeft te spreken.

Blijkens?

 > ik
> neem aan dat het in het verkiezingsprogramma  voor 2007 komt te staan.
> "als de waarheid niet verkoopbaar is hoeft de bewindspersoon die niet
> openbaar te maken". of woorden van soort gelijke strekking.

Alle linkse partijen gaan dat ook doen: als de (de media haar nek
uitsteekt) en waarheid verder nergens te vinden is zoeken we (oppositie)
die ook niet op, dat ondanks onze maatschappelijke betrokkenheid en dito
informatie kanalen.

> Zolang het parlement niet beschikt over een aantal ambtenaren met
> opsporingsbevoegheid heb ik daar grote moeite mee.

Alsof dat noodzakelijk is om falend beleid aan te tonen.

> Waarom het wenselijk is dat Verdonk blijft zitten.

Louter omdat de oppositie faalt (behalve een morele verontwaardiging)
één echt sterk argument boven water te krijgen!

http://www.immigratiedienst.nl/nl/inbedrijf/actueel/Congo_Kamervragen.asp
Congo - Kamervragen

"
Kamervragen + antwoorden

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,

Vragen en antwoorden Vragen van de leden de leden De Wit (SP), De Vries
(PvdA), Lambrechts (D66), Vos (GroenLinks) en Huizinga-Heringa
(Christenunie) over de afspraken tussen Nederland en Congo over de
terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers

Vraag 1:
Hebt u kennisgenomen van de uitzending van het programma Netwerk over de
afspraken tussen Nederland en Congo over de terugkeer van
uitgeprocedeerde asielzoekers?

Antwoord:
Ja.

Vraag 2:
Is het juist dat Congo, voordat dit land instemt met de terugkeer van
een in Nederland uitgeprocedeerde asielzoeker, meer informatie wenst dan
alleen persoonsgegevens en inzage eist in (een deel van) het asieldossier?

Vraag 3:
Is het juist dat uit het Terugkeerdocument Congo, dat onlangs in het
kader van de Wet Openbaarheid Bestuur door de stichting Inlia is
opgeëist, blijkt dat Nederland en Congo afspraken hebben gemaakt over de
terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers, en dat Nederland in het
kader van die afspraken aan de Congolese autoriteiten het rapport van
het nader gehoor van ex-asielzoekers verstrekt?

Vraag 5:
Is het juist dat het nader gehoor vertrouwelijk is, en dat deze
vertrouwelijkheid vóór aanvang van ieder nader gehoor door de
IND-medewerker die het gehoor afneemt, aan de betreffende asielzoeker
wordt toegezegd?

Vraag 6:
Herinnert u zich, dat u op 23 november 2004, in de beantwoording van
Kamervragen over de uitzetting van een ex-asielzoeker naar Congo hebt
gesteld “dat nimmer aan de Congolese immigratieautoriteiten gemeld wordt
dat het om ex-asielzoekers gaat”?

Vraag 7:
Erkent u dat u met bovenstaande uitspraak de Kamer verkeerd hebt
ingelicht? Zo nee, hoe verklaart u dan de discrepantie tussen deze
uitspraak en de afspraken met Congo die blijken uit het Terugkeerdocument?

Vraag 8:
Kunt u verklaren, hoe het mogelijk is dat Nederland, ondanks de
toezegging van vertrouwelijkheid van het nader gehoor aan de asielzoeker
en ondanks uw toezegging dat aan de Congolese autoriteiten zelfs niet
wordt gemeld dat de uitgezette persoon ooit in Nederland asiel heeft
aangevraagd, aan de Congolese autoriteiten inzage geeft in het rapport
van het nader gehoor, waarin een asielzoeker zijn volledige asielrelaas
uiteenzet, inclusief de redenen om te vluchten en de namen van personen
die hem of haar daarbij behulpzaam zijn geweest?

Vraag 9:
Bent u zich ervan bewust dat deze handelswijze niet alleen onwettelijk
is, omdat het de vertrouwelijkheid van het nader gehoor schendt, maar
ook grote gevaren met zich meebrengt voor door Nederland uitgezette
Congolese ex-asielzoekers? Realiseert u zich dat u, door deze gegevens
aan Congo te verstrekken, mogelijk met de levens van Congolese
ex-asielzoekers speelt?

Antwoord vragen 2 en 3 en 5 tot en met 9:
Het is niet juist dat Congo meer informatie wenst dan alleen
persoonsgegevens en inzage eist in (een deel van) het asieldossier. Aan
de Congolese autoriteiten wordt enkel informatie verstrekt ten behoeve
van identiteit- en nationaliteitsvaststelling. Het is juist dat de
inhoud van het nader gehoor vertrouwelijk is en dat deze
vertrouwelijkheid voor aanvang van ieder nader gehoor aan de asielzoeker
wordt meegedeeld. Aan de Congolese autoriteiten wordt dan ook geen
inzage gegeven in het rapport van nader gehoor, noch wordt aan de
Congolese autoriteiten informatie uit het rapport van nader gehoor
verstrekt. Ik herinner mij de beantwoording van de Kamervragen over de
uitzetting van een ex-asielzoeker naar Congo. Er bestaat geen
discrepantie tussen deze uitspraak en de inhoud van het
Terugkeerdocument. Het overzicht waaraan wordt gerefereerd maakt
onderdeel uit van de zogenaamde Landen Verwijsindex (VW) Dit document is
bijgevoegd. Het betreft een overzicht van aanvraagprocedures van
verwijderingen per land van bestemming. Het overzicht bevat feitelijke
informatie voor onze nationale uitvoerders van het terugkeerbeleid,
onder andere over de wijze waarop vervangende reisdocumenten kunnen
worden aangevraagd voor de gedwongen terugkeer van vreemdelingen naar
hun land van herkomst. Dit overzicht wordt door de IND ter beschikking
gesteld aan de Vreemdelingenpolitie en de Koninklijke Marechaussee
(KMar). De instructies in het overzicht zijn derhalve gericht aan de
Vreemdelingenpolitie en de KMar. De stukken die in paragraaf 1.b. van
het overzicht van de DRC worden genoemd, dienen door de
Vreemdelingenpolitie en de KMar te worden verstrekt aan de IND. Voor de
volledigheid van de genoemde aanvraag en om de procedure te bespoedigen
bij de IND wordt daarbij een papieren versie van het rapport van gehoor
van de vreemdeling gevoegd. Het betreft hier uitdrukkelijk niet een
opsomming van de stukken die door de IND aan de Congolese autoriteiten
worden overhandigd bij de aanvraag van een reisdocument. Bij de
schriftelijke aanvraag die vervolgens bij de Congolese autoriteiten
wordt ingediend worden slechts de volgende stukken gevoegd: het
formulier “Déclaration concernant la nationalité”(bijgevoegd), vier
pasfoto’s, (kopie-)vingerafdrukken en indien aanwezig kopieën van
documenten ter zake van de identiteit en nationaliteit. Er is derhalve
geen sprake van een onwettige handelwijze.

Vraag 4:
Is het juist dat eveneens uit dit Terugkeerdocument blijkt, dat het
‘vooronderzoek’ voor uitzetting (soms) door de IND en de Congelese DGM
wordt verricht in asielzoekerscentra?

Antwoord:
Vooronderzoeken vinden in zijn algemeenheid plaats voordat de
desbetreffende vreemdeling zonodig in persoon wordt
gepresenteerd bij de diplomatieke vertegenwoordiging. Dit vooronderzoek
staat in het teken van een interview waarbij aanwezig zijn:

     * de vreemdeling;
     * een medewerker(s) IND/unit FT;
     * een tolk;
     * en (soms) de vreemdelingenpolitie.

Kern van het interview is het verkrijgen van voldoende aanknopingspunten
ter vaststelling van identiteit en nationaliteit. Hierbij wordt onder
meer als leidraad het aanvraagformulier voor de laissez-passer gebruikt.
Een vooronderzoek is een strikt interne aangelegenheid van de IND.  De
diplomatieke vertegenwoordiging is dus niet bij het vooronderzoek
aanwezig. Het vorenstaande geldt ook voor de DRC.

Veelal vindt ter verkrijging van een vervangend reisdocument een
zogenaamde presentatie plaats bij de vertegenwoordiging van het land van
herkomst. Voor de DRC geldt dat er geen presentaties in persoon
plaatsvinden, maar dat een schriftelijk verzoek wordt gedaan ter
bevestiging van de Congolese nationaliteit. De Congolese autoriteiten
laten vervolgens schriftelijke dan wel mondeling weten of de betreffende
vreemdeling de Congolese nationaliteit bezit.

Tevens worden immigratiedeskundigen uit de DRC incidenteel uitgenodigd
om naar Nederland te komen. Deze uitnodiging is gebaseerd op de met de
DRC gesloten MoU ter voorbereiding van een overheidsvlucht, waarbij een
grotere groep Congolezen kan terugkeren naar de DRC. Congolezen die
terug dienen te keren naar de DRC kunnen worden geïnterviewd door deze
immigratiedeskundigen. Hierbij is ook een IND-medewerker aanwezig. Deze
interviews vinden nooit plaats op een asielzoekerscentrum. Tijdens het
interview wordt gesproken met de vreemdeling om zijn nationaliteit te
kunnen vaststellen. Bij het interview kunnen de eerdergenoemde stukken,
zoals het formulier "Déclaration concernant la nationalité", pasfoto's
en indien aanwezig kopieën van documenten ter zake van de identiteit en
nationaliteit (zoals ID-bewijzen en paspoorten) worden gebruikt. Ook bij
dit gesprek worden geen rapporten van gehoor overgelegd aan de
immigratiedeskundigen en wordt er geen informatie verstrekt over
eventuele asielaanvragen. De immigratiedeskundigen laten vervolgens,
schriftelijk dan wel mondeling, weten of een vreemdeling de Congolese
nationaliteit bezit.
Er dient dan ook een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen het
vooronderzoek, dat wordt gedaan door de IND, en de interviews door de
immigratiedeskundigen van de DRC. Deze immigratiedeskundigen zijn nooit
bij het vooronderzoek betrokken.

Vraag 10:
Wilt u deze vragen binnen één week beantwoorden, zodat de Kamer direct
na het Krokusreces over de antwoorden een debat kan voeren? Wilt u
tegelijk met de antwoorden de documenten naar de Kamer sturen die
inzicht geven in de afspraken die gemaakt zijn tussen Nederland en Congo
aangaande het terugnemen van eigen onderdanen, al of niet
ex-asielzoekers, door Congo?

Antwoord:
Ja. Tussen de IND en de Direction Générale de Migration Congolaise (DGM)
zijn in oktober 2002 bilaterale werkafspraken gemaakt ten aanzien van de
terugkeer van vreemdelingen van Congolese afkomst. Het Memorandum of
Understanding (MoU) waarin de afspraken zijn vastgelegd verstrek ik u
hierbij ter vertrouwelijke inzage. Momenteel worden met de Congolese
autoriteiten nieuwe werkafspraken voorbereid.

Vraag 11:
Wilt u toezeggen dat totdat dit debat is gevoerd, alle uitzettingen naar
Congo worden opgeschort?

Antwoord:
Gezien bovenstaande antwoorden bestaat er geen aanleiding om de
uitzettingen naar Congo op te schorten.
"

Henk Elegeert