Afghanistan en Darfur

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Dec 14 15:58:15 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Martijn Meijering" <mmeijeri at xs4all.nl>

> Op zich altijd een goeie vraag bij militaire missies. Maar een vredesmacht
> in zo'n onrustig gebied, waar jarenlang een (burger)oorlog heeft gewoed,
> daarna de terreur van de Taliban en al-Quaida, dat lijkt me in principe
> een goed idee. Maar de bezwaren van Bert Bakker lijken me terecht. Ik
> dacht dat Mark bedoelde dat het principieel fout was om in Afghanistan te
> zitten.

Nee Martijn, dat had je dan inderdaad helemaal fout. Die oorlog tegen de taliban en al-Qaida heeft altijd mijn principiele steun gehad. Maar we moeten ook erkennen dat de VS in hun grote wijsheid alles fout heeft gedaan aldaar. Militair, politiek en moreel. En nu is het er een ongelooflijke puinhoop, net als in Irak, maar om hele andere redenen.

Afghanistan werd in de steek gelaten door Bush en consorten om die oorlog in Irak te kunnen voeren. Maar ook daarvoor al heeft men nooit de wil gehad aan 'nation building' te doen in Afghanistan zoals men daar in Irak wel bereid toe was. Kijk simpelweg naar het aantal militairen dat de VS op de grond had daar. Bijna niks. Daarom is Osama een paar keer ontsnapt en daarom is het daar nu een puinhoop. En waarom? Volgens mij gewoon omdat Irak strategisch belangrijker werd geacht door Bush. Een capitale fout, en onbegrijpelijk gezien Sept 11th, maar goed. Vooral Duitsland en Nederland hebben de verantwoordelijkheid toentertijd m.i. terecht genomen om er nog wat van te maken. Maar dat was hopen tegen beter weten in, zeker toen duidelijk werd waar Bush zijn werkelijke prioriteiten lagen.

De ongelooflijke domheid waarmee de Bush administration de oorlog tegen het terrorisme voeren, zou je bijna doen denken dat ze in het geheim onder één hoedje spelen met Al-Qaida. Als het idee niet zo absurd was, zou ik het direct geloven. Alles wat Bush tot nu toe heeft uitgevroten is immers contraproductief geweest. En Nederland heeft de VS daarin helaas veel te lang gesteund. Het kabinet wil zelfs nu nog verder doorrennen als kip zonder kop. Prima dus van Alexander Pechtold en Bert Bakker om op de rem te trappen.

Groeten,
Mark Giebels