Een op de 10 onvoldoende

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Dec 14 14:31:13 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker heeft op woensdag, 14 dec 2005 om 11:02 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het schoolgeld hebben we afgeschaft :-)

is prima.

> Voor studenten overigens werkt het nu al zo. Niet voor het gewone
> collegegeld,
> maar voor allerlei extra programma's die worden aangeboden en waarvoor
> aan
> studenten ook extra collegegeld mag worden gevraagd (het zijn
> experimenten).
> Levert de instelling geen waar voor zijn geld, dan moet men de student
> terugbetalen.
> Voor middelbare scholen werkt dat overigens niet of nauwelijks.

nee, als beetje ervaringsdeskundige verbaast mij dat niet.
leerlingen zijn in ieder geval tot hun 17de een captive audience,
vandaar motivatieproblemen in de bankjes en voor de klas.

> Trouwens, ook op basisscholen komen deze dingen voor. Basisscholen
> houden dat
> het liefst stil voor de ouders.

ik begrijp wel waarom. onderschat niet hoe ingewikkeld de problematiek
is, en hoe moeilijk de resultaten tussen scholen voor niet ingevoerde
ouders te vergelijken zijn. een school heeft een kwetsbare reputatie
als de indianenverhalen hun werk doen.
en het schoolgeld is afgeschaft gelukkig, maar de ouders stemmen met de
voetjes van de leerlingen. dat werkt zeer snel, en vaak funest. maakt
scholen bang en onzeker en conservatief.

> Door een motie van Ursie Lambrechts is twee
> weken geleden geregeld dat scholen hun wanprestatie ook moeten melden
> aan de
> ouders.

arme leraren ook daar
het onderwijs is niet meer te vergelijken met toen jullie zelf in de
bankjes zaten. en dan bedoel ik niet eens de wit-zwart/ taal
problematiek, maar heb ik gedachten de moderne assertieve tiener met
naveltruitje, pet en mobieltje. ;/ nog afgezien van de stanleymessen. :(

ik vraag me geregeld af welke vooropleiding studenten 'geschikt en
bekwaam' zou kunnen maken voor die verzwaarde taak. zeker als ik bedenk
dat de havo met ieder pakket toelating geeft voor de pedagogische
academie.
ik heb zelf geen hoge pet meer op van wat de havo vermag. al heb ik er
vele (25) jaren met genoeg plezier gewerkt.

niet dat ik ertegen ben dat scholen, zoals al is geregeld, moeten
rapporteren en hun resultaten moeten publiceren.
maar die resultaten goed lezen, daarvoor moet de lezer op zijn minst
aantoonbaar geïnteresseerd zijn in de problematiek. kranten bijhouden
en zo.
sja.

gr elma