Exit D66? kom nou; een authentiek eigen geluid (in tegenstelling tot bijdraa

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Dec 12 19:32:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Welnee Henk. Dat was een referendum over een grondwet die eigenlijk
> geen grondwet was,

Klopt Mark, maar zonder verdere investering naar het waarom van het
'nee' van het volk vult de huidige politiek -op de haar bekende wijze-
het plaatje zelf wel (en alweer) in. Ook D66, en das toch de partij die
de democratie hoog in het vaandel heeft, uhmm ..... had !

 > die de Fransen bovendien al dood hadden verklaard.

Die zagen de bui al hangen. En zonder perspectief in zicht!

 > Het was zeker geen referendum over Europa an sich,

Nee, het was over een Europa dat vooral aan zichzelf dacht en zich
weinig gelegen wilde laten liggen aan de burgers, hoewel men de zaken
anders trachtte voor te stellen.

In delen van Nederland ervaart men volop de hulp en steun uit Europa.

> alhoewel de regering het wel zo heeft gebracht, en dus verwarring
> heeft geschept.

Dat hebben ze. Kennelijk hadden ze er zelf belang bij, want de
halsstarrigheid waarmee dat gepaard ging kende geen grenzen.

> En daarbij kun je niet voor of tegen Europa zijn, maar voor of
> tegen verdere integratie, en meer specifiek de richting en concrete
> voorstellen.

Klopt, dat Europa is immers allang een feit.

 > Maar goed, daar zal ik wel weer te pragmatisch voor
> zijn. Ik ben het overigens wel met de toon van het pamflet eens.
> Maar ik ben wel pessimistischer dat Europa een positieve rol in de
> wereldpolitiek en voor de positie en rol van Nederland daarin zal
> spelen bij verdere integratie. Met het snel verdwijnen van
> productiebanen naar China en India, wordt de roep om
> protectionistische maatregelen steeds luider.

Europa heeft haar kansen verspeelt. Europa was te zeer naar binnen
gericht en teveel bezig met haar eigen positie of de verdeling van de
rollen onderling, dat het de reeds op gang zijnde ontwikkelingen even in
de koelkast had gezet, alsof daarmee de ontwikkelingen te stuiten zouden
zijn geweest.

 > Vooral ook in de
> machtigere EU landen zoals Frankrijk en Italie.

Da's toch niet zo gek. Europa laat het toch ook afweten voor de Europese
burger.

 > En momenteel krijgt
> de autoindustrie in de VS het zwaar voor de kiezen wat het sluiten
> van vele fabrieken betekent. En aangezien de VS in dit soort zaken
> meestal wat vooruit loopt op de EU, door een grotere flexibiliteit
> in de economie, houd ik mijn hart vast wat dat voor Duitsland de
> komende jaren gaat betekenen.

Klopt een en ander wel zoals je het hier omschreven hebt? Je zegt; de VS
  met haar flexibere economie legt het af te Duitsland ....

 > De hele economie drijft daar immers
> op de productie van autos.

En in mijns inziens een verouderde economische structuur.
Wat is hier de zwakke plek?

> Als men daar ook gaan neigen naar protectionisme, dan geef ik de meer
> liberale stem niet veel kansen de komende jaren in Europa.

Hebben ze een andere keuze, Mark en zo ja, welke?

Ze zijn, net als Nederland, niet erg creatief. Ook hier pompt men
opnieuw geld en middelen in zwakke onderdelen van een bedrijfstak. Met
kortdurend vermeend rendament, zoals ik het zie. Dat is het
protectionisme, toch? Als het een normaal bedrijf betrof ging het
vanzelf tenonder, maar wordt nu in belangrijke mate op de been gehouden
met een verborgen vorm van protectionisme, goedkopere arbeidsplaatsen.

> Dan gaat de boel eerder op slot, en kan
> Europa voor de relatie met de rest van de wereld dus wel eens contraproductief gaan werken.

Je redeneerd alsof dat laatste nog geen feit zou zijn.

> Maar goed, als je ervan uitgaat dat Europa niet afstormt op
> conservatisme en protectionisme en dat Nederland daarin dreigt te
> worden meegesleurd door de EU, dan is verdergaande samenwerking
> zeker zeer wenselijk.

???? Het is Nederland dat zich heeft gestort in conservatisme en
protectionisme hoe hard Bert Bakker en anderen ook beweren van niet.

Waar komt die zgn. oplevende economie vandaan, denk je?

> En ik zal je een paar waaroms even geven,
> MArc-Alexander.
> 1. Het vergroot de mogelijkheden van de Nederlandse (en andere
> Europese) burgers om in het buitenland te werken en wonen.

Alsof iedereen het land wil verlaten ....

> En als expat ondervind ik nog heel wat drempels die het leven onnodig
>  moeilijk maken.

Ook dat nog.

> 2. Het verkleint de kosten en vergroot het inzicht voor burgers en
> bedrijven om intra-Europees en wereldwijd economische handelingen
> te verrichten.

??? voorbeelden graag. :)

> 3. Een machtig economisch en politiek blok tegenover de VS en India
> en China is hard nodig om de Europese belangen in de wereld te
> behartigen. We dreigen irrelevant te worden.

Dat laatste zijn we al, of minstens hard naar op weg.
Waar ligt daarvoor de oorzaak?

> 4. Het beschermt mij als Nederlander tegen types als Marc-Alexander
> die 'muren' willen bouwen om Nederland en mij en vele andere meer
> internationaal georienteerde bewoners van deze aardkloot in hun
> vrijheid willen beperken.

Oh die, die rekent zich met Plasterk onder de weldenkenden in dit land. :)

> Wat dat betreft voel ik ook veel voor een
> Europees paspoort, zodat ik en vooral mijn kinderen verzekerd zijn
> in de toekomst zonder noemenswaardige problemen in andere Europese
> landen te kunnen wonen en werken.

En hoelang is men al bezig om deze problematiek op te lossen, Mark?
En was dat niet de belofte al heel lang geleden?

Henk Elegeert