D66 pleit voor ontmanteling CWI en UWV

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Dec 11 14:06:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daar gaat het ook om natuurlijk, het gaat niet over mij. Ik red me daar wel
in maar juist de mensen die niet van de rand of de hoed weten worden van het
kastje naar de muur gestuurd en gepakt in hun rechten.
Geloof me maar als ik zeg dat er mensen zijn die in de WW zitten, zich ziek
melden, en niet meer kunnen werken aan hun beter worden omdat ze het geld
niet meer hebben om naar het ziekenhuis te gaan. Er zijn mensen die op het
ziekenhuisbed het werkbriefje invullen omdat ze zich niet durven ziekmelden
omdat ze zo 3 maanden zonder inkomen zitten, omdat het UWV haar werk niet
doet. Ondanks voorgeschreven termijnen waar zij zich ook aan dienen te
houden. Maar ze denken boven de wet te staan, ze doen maar wat en als men
iemand treft die wel wat meer op de hoogte is regelt men het even
tussendoor.  En de rest van de clientele kan letterlijk barsten.
Ze kunnen trouwens ook niet doeltreffend werken. Ik heb 2 jaar geleden een
keer mijn dossier opgevraagd en gekregen. Als je zag hoe en wat daar in zit
zou je schrikken. Maar ook zaken die er in horen maar er niet zijn.
Onmogelijk om op basis er van dingen na te gaan. Een pak oud papier van 15
cm dikte waar alles van jaren door elkaar ligt. Nog geen nietje of
paperclipje om dingen gescheiden te houden, een grote puinbak. Ik hoorde
Bert Bakker van de week zeggen dat het bij het IND momenteel ook z'n rotzooi
blijkt.
Konden we de mensen maar massaal eens bereiken, het zou een leuke actie zijn
om allemaal tegelijk je dossier op te vragen. Dat recht heb je en ze moeten
er aan voldoen. Het zou ze op zijn minst doen schrikken om ik denk 2 miljoen
dossiers te moeten kopieren en opsturen.

Maar er zitten ook positieve kanten aan die rotzooi daar hoor. Ik weet dat
men momenteel fouten maakt die heel wat mensen een leuk voordeel opleveren.
En ja, dat beloopt veel centjes. Het leuke daaraan is dat zoiets een keer
stilzwijgend wordt herstelt zodat het niet publiekelijk wordt en ze er niet
op worden aangesproken. Ze weten het blijkbaar nog niet en het loopt al een
tijd. En ik ga ze het lekker niet vertellen, daar zouden ze wel erg snel op
reageren schat ik zo.

Wouter Bos zou dat ook niet zo maar even kunnen omgooien, dat kan je ook
niet verwachten. Wellicht zou er wel aan gewerkt gaan worden en een begin
gemaakt worden. Nu is het een kwestie van het succes van de minister en ASO.
Als de plannen er door komen is het beleid succesvol, ook als de plannen
desastreus zijn, en dat zijn ze volop. Ze bereiken alleen maar dat er nog
meer mensen van de soort uitkering wisselen en dadelijk weer terug. Nog veel
meer administratie en dus een nog grotere rotzooi.
Meer ontevredenheid totdat de rommel zo groot wordt dat de mensen het niet
meer pikken. Er staat dadelijk een keer de juiste persoon of organisatie op
die het touw willen trekken en de vlam gaat een keer in de pan. Het zou een
vakbond moeten zijn maar die slapen nog te veel na het polderen, toen acties
bijna niet nodig waren. Het keert op het moment wel een beetje maar veel te
weinig. Ze voelen zich nog teveel een politieke speler en zijn helaas ook
instituten geworden.

Parlementaire democratie? Laat me niet lachen. Democratische Diktatuur
bedoel je. Je hebt het van de week kunnen zien. ASO roept  boe en de
parlementariers knikken heftig ja met de staart tussen de benen. Een
duidelijk teken aan ASO dat ze het helemaal alleen voor het zeggen hebben.
Een meerderheid in de kamer heeft gewoon niks in de melk te brokkelen. Ze
geven zogenaamd een aalmoes weg die niet bij de mensen komt die dat nodig
hebben of voor een deel bij mensen die dat niet nodig hebben en Zalm heeft
weer gewonnen. Vandaar dat ik het een democratische diktatuur noem, men
geeft ze de alleenheerschappij in de vingers.

Ger