Poolse salarissen > Re: Wat weten ze het weer zeg

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Dec 10 21:08:02 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> ik weet het natuurlijk ook niet ger, maar ik zag van de week rik vd
> ploeg die geloof ik iets kundigs zei over de wereldeconomie en de lonen?
>
> is een probleem ook niet dat als de welvaartsverschillen tussen landen
> erg groot zijn de burgers van die landen het gewoon illegaal komen
> halen in het welvarende europa?
> en hoe kan europa dat voorkomen zonder een politiestaat te worden?
>
> aan de ene kant wil ik (en jij ook?) minder regeltjes om de
> burokraatjes minder te doen en dus minder macht te geven, maar hoe
> houden we dan al wat ongewenst is van onze stoep en uit huis vandaan?

Wat leuk dat je het vraagt :-) Wat ik uit de boekjes heb begrepen is dit:
door import- en immigratiebarrieres zijn binnen Europa (en de VS etc)
zowel de lonen als de prijzen hoog in vergelijking met de rest van de
wereld. Dat heeft vanzelf een aanzuigende werking op goedkopere goederen
en arbeid uit de rest van de wereld. Nu zijn goederen wat makkelijker
tegen te houden dan illegale immigranten. Als je de poorten wijd open zou
gooien, strijken de verschillen vanzelf glad. Er blijft natuurlijk nog
lange tijd een verschil in productiviteit, door een elders minder
ontwikkelde infrastructuur, incl de kennis en opleiding in de hoofden van
de mensen. Dit zou heel goed zijn voor de bestrijding van
inkomensongelijkheid in de wereld, inclusief alle nare bijeffecten die we
dagelijks op het nieuws kunnen zien. Grootste obstakel: de
sociaal-democraten. Die hebben de mond wel vol van eerlijk delen, maar
lijken daarmee verrassend genoeg vooral het beschermen van de haves tegen
de have nots te bedoelen.

Nu is het erg onwenselijk om hele volksverhuizingen op gang te brengen.
Beter is het om de arbeidsmarkt hier flink te liberaliseren, een
basisinkomen in te voeren voor Nederlandse ingezetenen om armoede te
bestrijden en immigratie te ontmoedigen, een greencard systeem op te
zetten voor hoger opgeleide immigranten en vooral de markt voor producten
helemaal open te gooien. Als potentiele immigranten hun spullen gewoon in
eigen land kunnen produceren en zonder importtarieven naar de EU kunnen
exporteren, hebben ze meteen geen reden meer om naar de EU te komen.

Dan kunnen de lonen hier dalen (met armoedebescherming door een
basisinkomen) evenals de prijzen (anders dan wat Ger beweert) totdat een
nieuw evenwicht is bereikt. Verder trekken de welvaartsverschillen dan
langzaam weg. En dit is nog niet eens solidariteit: dit is gewoon
marktwerking. Wil je echt herverdeling van welvaart, dan kun je schulden
kwijtschelden, investeren in infrastructuur etc. Ietsa siempel. Maar niet
populair :-(