Massapsychologie: Franse rellen

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Dec 7 15:03:49 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp heeft op maandag, 5 dec 2005 om 08:00 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik mocht afgelopen week deelnemen aan een vakdiscussie over de
> etnische rellen in Frankrijk.

interessant henk. welk vak? (docent?) psychologie?

>  De meesten hebben deze inmiddels uit hun geheugen gewist.

grin. zo gaat dat.
maar ik vind het interessant sinds ik me realiseer dat rellen een
manier van verzet zijn als de vakbonden het niet redden.

> Een van de sociale theorieen uit de 20e eeuw is die van Gustave Le
> Bon: een rel werkt besmettelijk bij potentiele deelnemers vanwege het
> emotionele contact (de 'contagion theory'). Tegenmaatregel bij een
> "redeloze massa": zoek contact met de (individuele) relschopper en
> scheidt de goeden van de criminelen.
>
> Kritiek:
> - de keuze voor een medische metafoor (besmetting) pleit als het ware
> ook de toeschouwer en de beleidsmakers vanzelf vrij,

hoezo?
de toeschouwer heeft maar een geringe verantwoordelijkheid
maar de beleidsmaker moet het zich aantrekken. volksgezondheid valt
toch ook onder beleid? en dit soort besmetting is voorspelbaar.

>  terwijl rellen etc. toch meestal een meervoudige oorzaak hebben.
> - ook al schept een rel, demonstratie e.d. enige opwinding, dan toch
> laat dit ruimte voor enige afstandelijkheid bij de deelnemers;

ja, maar de criminelen kicken erop. doen het erom.

> - de mogelijkheid blijft open dat de deelnemers rationeel zijn
> gemotiveerd en zich vrij gedragen omdat een rel of demo door het
> massale een zekere anonimiteit waarborgt; een van de weinige
> tegenmiddelen voor ordehandhaving is een zekere "individualisering"
> van de rel (bot meppen heeft dit effect niet); hier zijn interessante
> experimenten met real time videoreportages en geluidsinstallaties
> mogelijk;

kanikinkomen. maar mijn ervaringen beperken zich tot de vredesdemo's in
de jaren 80. leuk en eng ook voor een individuele mefroi. ;)

> - in Frankrijk waren voorgaande overwegingen (zoals de theorie van Le
> Bon) weinig zinvol omdat vooral bestaande gangs bezig waren die extra
> personeel aantrokken; politieke leiding ontbrak (zoals bleek uit het
> massaal aansteken van de auto's van de witte en zwarte buren etc.).

merendeels criminelen dus?

> Mijnsinziens onderbelicht zijn de incidenten van zwart racisme, zoals
> bleek uit de enige moord op een oudere blanke man die een brandje
> bluste.

zit de oude dame wier hondje werd opgehangen verkeerd in mijn geheugen
opgeborgen?

> Dit valt temeer op omdat (vermeend) racisme bij de politie wel
> uitvoerig werd belicht.

die selectie is de verantwoordelijkheid van een
journalist/krant/medium/media?

> Is de selectieve verontwaardiging werkelijk zo onoverkomelijk?

ik ben wit. ik schaam me als witten zwarten discrimineren.
bij andersom 'voelt' het anders. minder 'verantwoordelijk'
net zoals het even geduurd heeft voor ik net zo verontwaardigd was bij
het lezen over stalins wandaden als die van hitler.
die van hitler zitten bij mij opgeborgen in het hokje van het absolute
Kwaad.
stalin misbruikte zijn positie in een systeem waar ik nog een poosje
fiducie in heb gehad. tot ik beter wist.
maar als ik bedenk dat ik behalve wit ook vrouw en mens ben, dan deel
ik meer verontwaardiging.
maar daar moet ik wel even over nadenken.

wat het hiermee te maken heeft weet ik niet precies, maar jij als
psycholoog vast wel. ;)

gr elma