Gezin stookt nog geen week van compensatie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Dec 7 10:15:30 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik ben ook bang, dat ik van het huidige conflict even niet veel begrijp.
> Het gaat om een compensatie van € 35 per jaar. Tsja, als je het daar van
> moet hebben....

Voor velen in deze maatschappij zou het in elke geval een begin zijn.

> Maar de ontwikkelingen op de oliemarkt en dus de energiemarkt volgend
> jaar zijn nog volstrekt onzeker.

Zijn er wel echt ontwikkelingen op de energiemarkt?

 > Nu staat de olie op circa 57 dollar,
> maar na een storm in de States en een beving in Iran staat hij zo maar
> weer op 70 dollar of meer. De kans dat de prijs nog naar 30 dollar zakt
> of zo wat lijkt me niet erg groot.

Nee, er valt eerder met een verder stijgende vraag te rekenen. De vraag
is wel, wat we gaan doen als daaraan niet meer kan worden voldaan?

Hoe grijpt de toegenomen vraag in op de voorraad? En stond die al niet
onder druk?

> Dus beter lijkt het me, een variabel compensatiemechanisme in te bouwen,
> afhankelijk van de stijging van de olieprijs.

??? Hoe wil je dat doen en vooral voor wie?

> de financiering hiervan
> lijkt me makkelijk, want met de stijging stijgen ook de
> aardgasopbrengsten en die kunnen daar deels voor gebruikt worden.

Lijkt me iets te kort door de bocht, Tjerk. Je gaat er kennelijk vanuit
dat de opbrengsten nu ongebruikt zijn. Dat lijkt me niet erg
waarschijnlijk, en wat wil je daar dan mee?

> Blijft natuurlijk wel de vraag, of j de stijging van energieprijzen moet
> willen compenseren,

Je wierp de vraag zelf op ..... ;)

> want daar gaat geen remming van het energiegbruik van uit.

Eens, en een bepaald percentage van het gebruik komt daarvoor soewieso
niet voor in aanmerking.

 > Dan zou de verlaging van de belasting op energie wellicht beter zijn.

??? Daar gaat opnieuw geen remming vanuit, toch? Dus hoezo beter, Tjerk?
Daarmee subsidieer je juist weer gebruikt boven het normale gebruik en
hen die het toch wel kunnen betalen.

Blijft de vraag wie uiteindelijk toch de 'rekening' gepresenteerd krijgt.

Henk Elegeert