Gezin stookt nog geen week van compensatie

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Wed Dec 7 09:26:18 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben ook bang, dat ik van het huidige conflict even niet veel begrijp.
Het gaat om een compensatie van € 35 per jaar. Tsja, als je het daar van
moet hebben....

Maar de ontwikkelingen op de oliemarkt en dus de energiemarkt volgend jaar
zijn nog volstrekt onzeker. Nu staat de olie op circa 57 dollar, maar na een
storm in de States en een beving in Iran staat hij zo maar weer op 70 dollar
of meer. De kans dat de prijs nog naar 30 dollar zakt of zo wat lijkt me
niet erg groot.

Dus beter lijkt het me, een variabel compensatiemechanisme in te bouwen,
afhankelijk van de stijging van de olieprijs. de financiering hiervan lijkt
me makkelijk, want met de stijging stijgen ook de aardgasopbrengsten en die
kunnen daar deels voor gebruikt worden.

Blijft natuurlijk wel de vraag, of j de stijging van energieprijzen moet
willen compenseren, want daar gaat geen remming van het energiegbruik van
uit. Dan zou de verlaging van de belasting op energie wellicht beter zijn.

Groet,

Tjerk