PvdA wil verplichte anticonceptie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Dec 3 06:19:43 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

> Het ging om een surinaams-hindoestaanse familie. Ik ben bang dat deze
> achtergrond, hun cultuur, mede beslissend is geweest.

Daar geloof ik niets van. De (/een complexe(re)) culturele achtergrond
vormt mogelijk extra inspanningen, maar hoeft op zichzelf geen enkele
belemmmeringen op te leveren. Er ligt in elk geval geen oorzaak.

Ik wees al eerder op de nog belabberde hulpverlening en in welke
zoektocht dan ook staat ergens de hulpverlening en de mogelijkheden voor
getroffenen vooraan maar allerlei vormen van opsporing en vervolgens
laat men het afweten ......

http://www.minvws.nl/images/rapport-ijz_tcm10-75750.pdf

En ik weet niet hoe het jouw vergaat maar ik zie vooral veel navelstaren
in de richting van het bureuacratische en weinig waar welke hulp wordt
geboden en waaruit die bestaat.

Wel, en zoals ik al eerder aangaf, "De AMK’s zelf maken het onderscheid
tussen doorgeleiding en verwijzing naar de Raad voor de
Kinderbescherming. Van doorgeleiding is sprake wanneer de informatie van
een melder zonder verder onderzoek door het AMK direct wordt doorgegeven
aan de Raad. Van verwijzing is sprake wanneer het AMK na onderzoek tot
het oordeel komt dat de zaak moet worden doorgegeven aan de Raad.
In welk stadium het AMK een zaak ook doorgeeft, het moet op zo’n manier
gebeuren dat het de Raad direct duidelijk wordt om wat voor soort zaak
het gaat en hoe urgent het is.", en waarmee er een nog strikter
juridisch traject van start gaat.

"...
Het AMK doet onderzoek naar een gemelde kindermishandelingssituatie,
maar verleent niet zelf hulp. Door het onderzoek heeft het AMK wel een
beeld van wat er in de onderzochte situatie nodig zou zijn.
Zij heeft de betrokkenen gesproken, is nagegaan hoe gemotiveerd de
betrokkenen zijn om de problemen aan te pakken en welke aanpak kans van
slagen zou hebben.
'''
"

Maar dat is natuurlijk volstrekte nonsens. De motivatie van betrokkenen
hangt immers in hoge mate af van wie de hulpverlening gaat bieden en hoe
die eruit ziet. Nog duidelijker als daarmee al een hulpverleningsrelatie
eerder tot goede resultaten heeft geleid.

Nog los daarvan, deze maatschappij moet veel meer doen aan voorlichting
en het aanbieden van hulpverlening die heel veel vroeg, nog voordat er
sprake is van mishandeling. Het vraagt om een cultuuromslag en die zet
je niet in gang met dwangmiddelen, maar met het aanbieden van steun en
ondersteuning in de opvoeding.

> Mijn deeltijdstudente was onlangs heel blij, dat ze haar achternaam
> van de Raad van State mocht veranderen.

Het duidt een op tamelijk verstoorde relatie(s) ...

> Nu heet ze niet meer naar haar
> stiefvader. Dat werd haar, en haar moeder ook niet in dank afgenomen.

Nee, waarom zou dat moeten? De gang tot en met de Raad van State maakt
dat al duidelijk, toch? Het beeld van het harmonieuze gezin aan
gruzelementen.

> Een negentienjarige voltijdstudente met dezelfde achtergrond, een hele
> slimme meid, vroeg me voor de zomervakantie het hemd van het lijf over
> ons echtscheidingsrecht.

Ik ben dan altijd zeer benieuwd naar de reden van de vraag. Wat er
bijvoorbeeld mis is (gegaan) in de relatie? Wat de scheiding aan
oplossingen biedt en/of dat echt zo'n onvermijdelijke te nemen stap
vormt. En met een slimme meid kan dat geen enkel probleem zijn.

> Ze verbleef al twee weken in een blijf van mijn
> lijfhuis, en bij haar was het niet eens zozeer de echtgenoot, maar diens
> familiedie constante druk op haar uitoefendeen waar ze niet meer tegen
> kon en waar ze bang voor was.

Ik kan niet beoordelen of dat terecht is.

 > De rol van een vrouw is kennelijk in de
> klassieke Hindoestaanse traditie een andere

Ja, en wat is daar mis mee, Tjerk?

 > dan wat zij zelf willen, en
> dat gaat niet altijd goed.

???? Dat is een wel erg cryptische omschrijving hoor. Hoezo zou het niet
goed zijn als familie tracht (ipv. de man zelf. Dat gaat meestal van
kwaad tot erger) om het huwelijk te redden/doen slagen? Ik zie
vooralsnog nog geen probleem?

 > Je kan dan niet om het strafrecht heen,

Je gaat wel erg kort door de bocht, Tjerk. Dus elke vrouw die bang wordt
en naar een blijf-van-mijn-lijf-huis gaat, daar ligt het strafrecht op
de loer?

> maar uiteindelijk biedt dat ook niet de oplossing.

Nee, dat lijkt me ook niet. Maar ook hier zou een andere minder
(be)dreigende (juridische/hulpverlenings)cultuur weleens wonderen kunnen
verrichten.

> En zo is dat met het hele
> immigratie en integratievraagstuk.

Een heel langdurig en hopelijk zorgvuldig proces, Tjerk.
Het kan vele het levens sparen.

Henk Elegeert