PvdA wil verplichte anticonceptie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Dec 1 04:37:19 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

e.ouwehand1 wrote:

> Tjerk Jouwstra heeft op maandag, 28 nov 2005 om 10:17 (Europe/Amsterdam)
> het volgende geschreven:

> dank tjerk. :)
> je vindt woorden waarnaar ik heb lopen zoeken.
> ik hoop dat ze hun doel bereiken. ;)

Doe eens niet zo raar, wil je?

> ik herken zo'n moeilijk besluit uit mijn eigen omgeving.
> helaas moet ik achteraf zeggen dat ik wou dat ik zelf eerder had kunnen
> en durven ingrijpen.

Ik pleit nu juist voor een andere cultuur. Eentje waarin 'ingrijpen'
heel ver weg is en waarvan niet direct een dreiging uit gaat en die
werkelijk het belang van het kind blijven dienen, ook die van het gezin
en of de ouders.

Je hebt (vroeg er al eerder naar) werkelijk geen idee waarin je mensen
brengt als hen een dergelijke dreiging over het verlies van hun kinderen
boven het hoofd hangt. In dat afschuwelijke klimaat loopt elke poging
tot hulpverlening vast. Men heeft nog dan slechs oog voor de
afschuwelijke dreiging. Het is een traumatische ervaring op zich.

Bovendien, als het onderdeel zou vormen van de opvoeding in een bredere
context kan daarover op een normalere manier gesproken worden.

Ingrijpen en aarzeling zouden dan no-argumenten zijn.

> het is moeilijk in grensgevallen waarin (nog) geen sprake is van
> misdadigheid, maar wel duidelijk de belangen van de kinderen worden
> geschaad.

Daar ga je weer. Je schaadt het kind ook als er sprake is van misdaad,
want dat is het al snel en terecht, en je wilt gaan straffen. Je moet
gericht zijn op hulp bieden en jij ziet nog slechts de misdaad en jouw
perceptie van het belang van het kind. Zonder met datzelfde kind nog
rekening te willen houden, overigens.

Henk Elegeert