PvdA wil verplichte anticonceptie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Dec 1 04:03:10 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk,
>
> Ik ben blij dat het jou ook om het belang van het kind gaat.

Ik ook, Tjerk dat we het eens zijn op dit punt.

> Uit jouw reactie blijkt, dat er twee vragen spelen die je door elkaar
> haalt:
> 1. Het recht van geestelijk gehandicapten op het ouderschap en
> 2. Hoe in te grijpen in problematische gezinnen.

Primair staat de opvoeding en darnaast het optreden van het justitiele,
en hoe waardevol ook, mits goed ingevuld, maar dat de overhand lijkt te
gaan krijgen.

> Vorige week zag ik een dochter van geestelijk gehandicapte ouders, die
> zelf aangaf, dat ze eigenlijk helemaal niet geboren had willen en moeten
> zijn, omdat ze als kind al heel gauw de zorg voor haar ouders kreeg.

Ja, dat zijn 'bekentenissen' waartegen een volwassen ouder een kind in
beschermiong neemt. Het kan al te gemakkelijk een eigen leven gaan
leiden. Maar het is op zichtzelf niet zo erg, en ook zij zal nog gaan
ervaren dat de zaken niet zo 1 op 1 liggen als zij nu denkt. Eigenlijk
onderbouwd ze mijn stelling dat de maatschappij als dusdanig faalt.

> Als
> je in dergelijke gevallen uiitgaat van het belang van het kind, zou dat
> heel wel tot de conclusie kunnen leiden, dat daar het belang van de
> ouders voor moet wijken.

Nee, want dan draai je het opnieuw om. Het gegeven dat zij taken (en
vergis je niet ,want dat zou weleens kunnen blijken veel vaker voor te
komen dan je denkt) op zich neemt zegt op zichzelf niets over het belang
van het kinds woorvoor die van de ouders zoufen moeten wijken. Veel
kinderen doen dat immers.

> Ik heb wel eens begrepen, dat ze bij een
> dergelijke kinderwens het ouderpaar eerst de verantwoordelijkheid geven
> voor een huisdier, en dat de hulpverlening daar dus al zeggenschap heeft
> over een mogelijk ouderschap.

Je hebt het nu over geestelijk gehandicapten waarbij dat idd meen ik wel
plaats vindt. Helemaal valide is dat ook niet natuurlijk. Een eigen kind
is immers geen dier.

> Ik zou met dit soort vergelijkingen oppassen: Adolf hield van de opera's
> van Wagner, maar ik ook. Is daarmee Wagner fout, of ik ook?

Tjerk, Adolf noemde zichzelf Dolf maar kon na die vermaledijde oorlog
geen aansluiting meer vinden in de samenleving. Om zijn naam -die hij
van zijn moeder had gekregen- werd hij (weg)gepest en moest hij zich
terug trekken in zijn kluizenaars bestaan. Toch heeft de moeder nog
meerdere kinderen gekregen. Zijn muzikale voorkeuren waren mij onbekend.

> Het andere probleem is, hoe om te gaan met problematische gezinnen. Ik
> ben met je eens, dat hier voor justitie niet primair een taak behoort te
> liggen, maar bij mishandeling,

OOk hier, en juist hier, Tjerk.

Het onterecht, te vroeg ingrijpen kan dat eerder zelfs doen oproepen.
Zie Netwerk uitzending waarin een gezin de vlucht neemt voor er
ingegrepen kan worden. De angst die de ouders, maar vooral ook de
kinderen ervaren zal hen hun hele leven bijblijven. Wie heeft hier gefaald?

 > leven en dood moet

moet de rechter ingrijpen, maar er ligt geen taak iets te voorkomen.

> het belang van het
> kind prevaleren, ookal moet dan het belang van het gezin wijken.

Dat belang van het gezin moet vaak te snel wijken voor de invulling door
anderen en dus vermeend 'belang van het kind', tegen het werkelijke
belang van het kind in.

Precies ook mijn punt.

We hebben een nare praktijk opgebouwd met versterkkende gevolgen voor
het gezin, maar zeker ook voor de kinderen, maar ook voor de ouders.

De huidige systematiek dient teveel die van de instanties, te weinig die
van het kind, het gezin of de ouders.

> De
> vorige week aangehouden ouder wordt er nu ook van verdacht al eerder een
> kind te hebben omgebracht en dan lijkt het me niet meer dan terecht dat
> justitie hier ingrijpt.

Bij moord altijd, Tjerk, maar om de moord.

Maar ook een moordenaar komt terug in de maatschappij zonder dat de
buurt waarin hij wordt vrijgelaten ontruimt wordt.

Al valt bij herhaling van moord niet te vermijden dat er verder wordt
gekeken, waarbij bezoekregelingen mogelijk kunnen zijn.

> Een ander probleem is natuurlijk, dat het de vraag is, wanneer er sprake
> is van mishandeling:

Het is een lastige inderdaad. Zelfs een opvoedende tik bestaat niet. Het
is een vorm van geweld waarbij de opvoedingspraktijk (onmacht van de
ouder(s)) al duidelijk is. Goede adviezen, goede en laagdrempeligge
toegang tot hulpverlening, of verwijzingen kan veel ellenda later
voorkomen. Ook jusitite kan hier een voorlichtende rol hebben in de
richting van geweld gebruikende ouders en wat er gebeurd als ...
Met name ook voorlichting.

 > Ooit huurde ik een huisje in de buurt van Holten,
> waar een nichtje me met haar toen 4 jarige dochter bezocht. Het kind had
> een grote bloeduitstorting rond een oor. Gevallen, was het commentaar
> van de moeder.

Bezoekje aan een/de arts?

> Door haar vader geslagen (een aardige Fransman, maar met
> driftbuien), leek mij.

Daar hebben we regentonnen toch voor ? Ik bedoel, hij kan toch wel iets
anders vinden om zijn frustraties/driftbuien op af te reageren, niet?

 > En 'savonds in een restaurant aan De Brink in
> Deventer zei ze dat ook, ontspannen zittend op de schoot van haar vader,
> toen ik het haar gewoon vroeg.

Ja, in een lastig pakket breng je zo jezelf.

> Mijn omgeving raadde me toen aan een vertrouwensarts in te schakelen,
> maar ik was niet zeker van de mate van onopgemerktheid, waarin deze in
> een dorpse omgeving te werk gaat en heb uiteindelijk met mijn oom en
> tante gesproken, die mijn visie over de te losse handjes van hun
> schoonzoon deelden.

Het geeft maar aan Tjerk dat we een slechte cultuur hebben rondom de
opvoeding het kind. Een simpele vraag had kunnen zijn of er al met de
opvoedingspedagoge over gesproken was, maar dan moet je wel zo'n cultuur
hebben.

> Het meisje en haar zusjes zijn nu twee vrolijke en
> ravissante pubers, die gelukkig bij hun ouders leven.

Die op hun beurt hebben geleerd dat een draai om de oren en een leugen
van moeders geen gevolgen heeft. Zelfs het bekennen bij paps op schoot
kan zonder gevolgen (op dat moment?).

 > Maar dergelijke besluiten blijven moeilijk.

Absoluut. Maar een brede maatschappelijke cultuur waarin naar
oplossingen worden gezocht voor de problemen die er zijn, lijkt me een
belangrijke bijdrage te kunnen leveren ten dienste het 'belang van het
kind'. Veel meer dan die bij uitstek verkeerde benadering waarbij de
emoties van anderen de hoofdrol spelen.

Henk Elegeert

BTW: Holten Tjerk? Ik hoor zojuist dat de ouders ...

http://www.nu.nl/news/634933/12/Ouders_gezin_familiedrama_sloegen_hulp_jeugdzorg_af.html

"Ouders gezin familiedrama sloegen hulp jeugdzorg af

Uitgegeven: 30 november 2005 17:51
DEN HAAG - De vrijwillige hulpverlening van het Bureau Jeugdzorg
Haaglanden heeft enkele maanden geleden hulp aangeboden aan de vrouw die
afgelopen weekeinde dood in Den Haag werd gevonden, en haar twee
kinderen. Zowel de vrouw als de vader, die eveneens bij het familiedrama
omkwam, heeft die hulp echter van de hand gewezen.

Dat liet het Bureau Jeugdzorg woensdag weten. Volgens het bureau was het
hulpaanbod specifiek gericht op het verwerken van huiselijk geweld
waarvan de kinderen eerder waarschijnlijk getuige waren.

Zondagavond vond de politie het stoffelijk overschot van de 38-jarige
vrouw in een woning aan de Debussystraat in Den Haag. Het ziet er naar
uit dat de 36-jarige ex-echtgenoot haar heeft gedood en vervolgens met
haar 10-jarige dochter en 8-jarige zoon in de auto is gestapt en naar
Holten in Overijssel is gereden. Mogelijk heeft de man daar de kinderen
omgebracht, de auto in brand gestoken en vervolgens zichzelf van het
leven beroofd.

Huiselijk geweld

Volgens het Bureau Jeugdzorg was het gezin bekend bij de politie omdat
er eerder een melding van huiselijk geweld was binnengekomen. "In mei
heeft de politie naar aanleiding van huiselijk geweld, gericht op de
moeder, de kinderen bij Bureau Jeugdzorg aangemeld", aldus het bureau.
"De kinderen die hier getuige van waren, konden van Bureau Jeugdzorg
hulp krijgen bij de verwerking hiervan. De moeder verbleef na het
huiselijk geweld niet meer bij haar echtgenoot maar is in mei 2005 met
de kinderen naar haar moeder gegaan."

Volgens de instantie zijn er diverse pogingen gedaan de kinderen te hulp
te schieten bij de eventuele verwerking van het huiselijk geweld maar
werden deze door de ouders afgeweerd. "Vanaf mei zijn diverse pogingen
ondernomen om vrijwillige hulpverlening aan de kinderen te beginnen. De
moeder is toen niet ingegaan op de aangeboden hulp. Hierna zijn de
kinderen aangemeld bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK).
In september is het AMK begonnen met een onderzoek. Zowel de moeder als
de vader vond ook toen hulp voor de kinderen niet nodig."

Veilig

Volgens het bureau gaf de moeder aan zich veilig te voelen. "Ze gaf aan
dat de kinderen bij haar veilig waren. Zij verbleef, samen met de
kinderen, op dat moment nog steeds bij haar moeder en zou in november
een andere woning betrekken. Het AMK heeft beide ouders vervolgens
geadviseerd de kinderen te laten onderzoeken of zij hulp nodig hadden.
Beide ouders zouden binnenkort laten weten of zij akkoord zouden gaan
met het onderzoek naar de hulpverlening aan hun kinderen."

Het Bureau Jeugdzorg Haaglanden is begonnen aan een intern onderzoek
naar de zaak. Volgens de instantie is dat een gebruikelijke procedure.
"Wij zijn diep geschokt over dit vreselijke drama", aldus de directeur
van het Bureau Jeugdzorg, B.

Agressie

Groeneweg. "Wij hebben geen enkel signaal gekregen dat de agressie van
de vader ook gericht was op zijn kinderen. Onze hulp aan het gezin
richtte zich op de verwerking van hetgeen de kinderen meegemaakt hebben
als getuige van het huiselijk geweld. Hierover waren wij in gesprek met
beide ouders. Dit neemt niet weg dat wij weer geconfronteerd zijn met de
onvoorspelbaarheid van sommige ouders, wat rampzalige gevolgen heeft."
"

Tjonge, wat faalt dit land toch weer .....
En wat voor perspectief stond nog voor hen open?