Regelgeving neolib

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Aug 28 01:43:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ja, zover was men inmiddels gekomen met de politiek. Een keurig -zij het
> traag- democratisch proces. Nou ja, politieke partijen gesteggel.
>
> Niet de verdienste van de marktwerking voor het geval het je mocht
> ontgaan.

Ik betoog ook niet dat het markwerking is geweest die heeft geleid tot dit
inzicht hoor. Jij beweerde dat wat van Putten deed terug naar af was en
dat is dus blijkbaar niet zo. Het ging blijkbaar om een inzicht dat ook al
tot de sector zelf was doorgedrongen.

> Iemand die net doet of ie voor anderen bezig is maar eigenlijk zijn
> eigen probleem op wil lossen, en bovendien op zijn manier.

Nou, sorry hoor, dat is precies het gevoel dat ik krijg bij
overheidshotemetoten die zogenaamd zo hard bezig zijn voor de ander en
tegelijkertijd een vet "marktconform" salaris verdienen. Van Putten doet
het omdat hij ontevreden is over de zorg die zijn zoon krijgt en verder om
geld te verdienen. Alsof een arts niet ook geld wil verdienen. En hij is
er trots op dat hij het beter doet dan de overheidskneuzen. Terecht als je
het mij vraagt.

> Ja, en als gevolg waarvan? Een toestand het leven geroepen door -zeer
> waarschijnlijk- zijn eigen (een) politiek partij.

??? Zijn eigen politieke partij?

> Ja, een olifant die door de porseleinkast dendert, met een volstrekte
> minachting voor de sector zelf.

Olifant, porceleinkast? Een vader met een geestelijk gehandicapte zoon.
Waarom vertellen zorgverleners hem niet wat hij moet weten? Pas als hij
erachter komt wat een prutsers er zitten komt hij op het idee het zelf
beter te gaan doen.

En minachting? Minachting voor bepaalde aspecten van de sector. De
arrogantie, het gebrek aan verantwoording, incompentie. Dat laatste
overigens niet bij de zorgprofessionals. Terechte minachting als je het
mij vraagt. Minachting voor mensen die net doen of ze voor anderen bezig
zijn maar eigenlijk hun eigen probleem op willen lossen, en bovendien op
hun manier.

> De lul had moeten weten !!!! Kortom: hier is een maloot aan het werk die
> niet weet waar ie mee bezig is?

De lul had moeten weten??? De vader van een geestelijk gehandicapte jongen
had moeten weten dat de zorginstanties informatie voor hem achterhouden?
Toen hij daarachter kwam onstond het idee om het dan maar zelf te gaan
doen.

>  > dat er logeerhuizen bestonden,
>
> Omdat hij aantoonbaar zijn werk niet doet. Hij reageert vanuit
> frustratie en reagreert die op volstrekt verkeerde plaats af.

Aantoonbaar? Toon dat maar eens aan dan. En in welk opzicht doet hij zijn
werk dan niet goed? Hij vertelt de mensen wel de dingen die onze fijne
overheidsdienaren de mensen niet vertellen. En bovendien: sinds wanneer is
het zijn werk om mensen dingen te vertellen in plaats van dat van
overheidsdienaren?

> Verwacht dan ook nog alle medewerking, terwijl hij het aantoonbaar niet
> beter kan gaan doen.

Aantoonbaar niet beter? Ik heb het je nog niet zien aantonen. Het lijkt me
eerder dat deze man het duidelijker beter doet. Ik zou niet willen zeggen
dat het aangetoond is, maar laten we daar dan nog maar eens goed naar
kijken? En verwacht medewerking? Waar haal je dat nu weer vandaan?

> Een man van de zwamverhalen die ze in de zorg liever zagen gaan dan
> komen. Daar heb je in de pauze hooguit wat vertier aan. :)

Wat nou zwamverhalen? Deze man is een aanpakker die tenminste problemen
oplost in plaats van oeverloos te ouwehoeren, protocollen op te stellen en
rapporten te schrijven. De zwamverhalen kwamen uit de sector zelf. Dat ze
hem daar zorg liever zien gaan dan komen lijkt me logisch: eigenbelang.

>  > Sterker nog:
>
> Jij mag geloven wat je wilt, maar een beetje marketing man had geweten
> van de hoed en de rand. Welk Product zet hij, op welke Plaats enzo, de
> 5 P's ...., remembert uit de marketingles? Zal wellicht al zijn
> aangepast, maar ik neem aan als zodanig niet geschrapt ...

Kijk aan, je hebt ook eens een boekje over marketing gelezen. Ben je net
jarig geweest en heeft iemand je Marketing voor Dummies gegeven? Een man
die een succesvol marketingbureau heeft gerund een paar franchise formules
heeft opgezet en jij gaat hem een beetje de les lezen over de n P's?

> Bovendien, welke ondernemer (in spee) begeeft zich zo onvoorbereid in
> een dergelijk avontuur?

Hoe onvoorbereid? En hoezo in spe? Hij was al een succesvolle ondernemer.

> Jij en hij geven zelfs toe dat de sector het zelf wel al veel beter wist
> (en veel verder was) waar je moet zijn. Dus natuurlijk wordt de zwakkere
> burger daarvan (marketinglul) de klos.

Integendeel, dat geef ik juist niet toe. Deze sector is naar mijn mening
door en door ziek en moet grondig gesaneerd worden. De arrogantie druipt
er vanaf.

> Als je de werkverhouding nu al 'leest' heb ik daar minder en minder
> vertrouwen in, jij? Waar wil ie uiteindelijk dan z'n 'winst' gaan
> pakken, als de P van personeel al duidelijk verstoord is?

??? Waar haal je dat nu weer vandaan.

>  > Ik krijg juist de indruk dat de
>
> Nee, die worden de klos van de spagaat waar het hele segment zich
> bevindt. Overheden die hun verantwoordlijkheid niet wensten te nemen en
> daarom uitkeken naar 'marktwerking'.

Ik ken voorbeelden van zorgmanagers die bewust veranderingen saboteren
omdat daarmee hun positie in gevaar komt. Veranderingen die de
patient/klant ten goede zouden komen. Maar ik hoor graag meer over de
manieren waarop de overheid zijn verantwoordelijkheid niet wenst te nemen.
Het zou niet voor het eerst zijn.

>  > De zorgprofessionals zijn
>
> Op wiens voorspraak zijn die laatste die 'markt' ingerold, denk je?

De aanhalingsteken zijn nu nog terecht, er is nog geen marktwerking. De
zorgmanagers zijn daar vast door de overheid neergepoot om de kosten in de
gaten te houden. Moet je er wel goeie managers neerzetten natuurlijk en
geen kneuzen die de zorgprofessionals alleen maar in de weg lopen en met
bureaucratie lastig vallen. Idem in het onderwijs. En bovendien is het
helemaal niet zo makkelijk om professionals aan te sturen. Het zijn
hoogopgeleide jongetjes en meisjes die over de inhoud van het werk veel
meer weten dan de managers. Misschien wel hoger opgeleid dan de
zorgmanagers. Maar dat maakt ze zelf nog niet tot goede zorgmanagers.

Maar kneuzen zullen worden weggesaneerd door marktwerking. En dat weten ze
natuurlijk donders goed. En ook dat hun salarissen helemaal niet
marktconform zijn. Je kunt genoeg twijfels hebben bij marktwerking en of
er niet ook allerlei negatieve bijwerkingen zullen zijn. Maar de prutsers
onder de zorgmanagers zullen effectief worden weggewerkt. En dan zullen de
heren en dames medici hun macht moeten delen met andere buitengewoon
nuttige mensen: goede managers, marketeers, bedrijfseconomen etc. En het
inleveren van een gepriviligeerde positie is nooit leuk :-)

> Oh, maar hier gaan we elkaar wel vinden. Openheid, transparantie to name
> a few...

Kijk, dat klinkt al een stuk beter.

> Of moeten die het geluk hebben op het leegkomen van een klooster of een
> boerderij? Bovendien, is dat een normale leefomgeving eigenlijk, zo'n
> klooster of boerderij?
>
> Welke van zijn 'Producten' sluit nu eigenlijk aan op de werkelijke
> behoefte van de verstandelijk gehandicapte?

Lees het artikel uit de NRC maar eens zou ik zeggen. Jij trekt volgens mij
overhaaste conclusies op basis van onvolledige informatie. En wel zeer
stellig ook. Ik proef hier de arrogantie van een beroepsgroep die zich
lang niet heeft hoeven te verantwoorden. Ik hoop vurig dat deze arrogantie
grondig aan barrels wordt geslagen. Ik kan het natuurlijk helemaal
mishebben, maar dan ben jij vast niet te beroerd mij daarop te wijzen. Ik
hoop op een vruchtbare discussie :-)