kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Aug 27 22:16:28 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De bijdrage aan de zorg uit belastingen is alleen voor kinderen,
> marginaal,
> de inkomsten uit de belastingen over de percentuele zorgpremies (6,25%
> wordt
> 6,5%) zijn veel hoger.

Ik bedoelde niet dat de huidige situatie goed was hoor, alleen dat ik het
anders zou formuleren. Volgens mij zijn we het eens. Of toch niet?

> [...]
> betalen
> maar dus per saldo meer. Maar voor pirmaire levensbehoeften moet je niet
> eindeloos met geld schiuven (lees afpakken en teruggeven), want dat
> ontneemt
> vrijheden en eigen verantwoordelijkheden (stoppen met werken en belasting
> betalen en er geld op toe krijgen ok nog), maar nog erger, het leidt tot
> die
> absurde hoge belastingen en premies juist ook voor de onderkant van de
> arbeidsmarkt, en draait onze concurrentiepositie en binnenlandse economie

Mee eens.

> Het is toch waanzin om mensen die meer dan 40.000 euro verdienen een
> gratis
> verzekering op zorg voor één partner te geven plus nog een restant
> zorgtoeslag, die ze zoals jij dat ziet door hogere belasting- en
> premietarieven weer zelf betalen. Weg met die tariefverhogende sigaren uit
> eigen dozen uitdelende Robin Hoods uit den Haag. Laat de mensen zelf weer
> kansen krijgen en onze economie, zeker in onze open economie met grote
> concurrentie van elders.

Ik ben het helemaal met je eens dat het onzin is om mensen die meer dan
40.000 euro verdienen een gratis verzekering te geven. Dat is een verkapte
manier om de belasting over de hoogste schijf te verlagen. Als je geen
progressieve belasting wilt, maar een vlaktaks, dan moet je dat gewoon
invoeren en niet langs achterdeurtjes toch hetzelfde proberen te bereiken.
En ik zeg ook niet dat de huidige verdeling de juiste is, m.a.w. dat de
rijkeren nu precies goed of juist teveel betalen. Ik zou alleen graag zien
dat prijzen gewoon prijzen waren en dat herverdeling van welvaart simpel,
overzichtelijk en transparant zou lopen door het geld in te houden bij de
een en over te maken naar de ander.