kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Aug 27 21:10:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <HmjE at Home.nl>
> Heb ik jou nu ook al op het verkeerde been, Mark?  ;)
>
> Ik verzet me juist tegen dat ouder-, lees gezinsdenken van het CDA.

Prima, ik ook, vind vooral daarom dit kabinet vanaf het begin al
niks. Dat dit het resultaat is is natuurlijk niet verassend.
Dat die WAO en de basisverzekering met het CDA en de VVD goed
geregeld zouden worden, daar heb ik nooit in geloofd. En dat waren
toch de belangrijkste redenen om dit kabinet aan een meerderheid te
helpen, naast bestuurlijke vernieuwing, maar dat is natuurlijk
helemaal kansloos met het CDA.

> Mij gaat het primair om het individu, ongeacht van welke leeftijd
> en welke keuzen hij/zij maakt en met wie hij/zij hoe wil samen
> leven, of helemaal niet, maar wel over zijn/haar inkomen kan
> blijven beschikken en daar zelf mee te kunnen doen wat hij/zij wil.

Helemaal eens. Zo min mogelijk inkomensafhankelijke en specifieke maatregelen.

> Echter voor het krijgen ervan ben je -even voor het gemak- op man
> en vrouw aangewezen. Die (twee) maken een keuze voor het krijgen
> van een kind. Daarbij horen de consequenties voor het inkomen. Het
> nemen van verantwoordelijkheid.

Uiteraard, maar als het financieel onmogelijk wordt voor velen (vooral de laagstverdienenden) om een kind of meerdere kinderen te krijgen, of als de consequentie is dat er flink bezuinigd moet worden op primaire levensbehoeften, dan is dat slecht voor de maatschappij als geheel. Ook voor de rijke tweeverdieners zonder kinderen.

> Reden waarom ik het nooit eens ben geweest met Meerdink die vond
> dat inkomen via belasting (Wijntje) weer kon worden geint te gunste
> van het (CDA)gezin.

Het CDA wil belasten op basis van keuzes zodat een vast percentage van het inkomen naar woning, voedsel e.d. gaat. Daar ben ik het ook fundamenteel mee oneens.

>  > Wat mij betreft hebben kinderen recht op de beste
>
> Dat ben ik dus niet met je eens voor wat de premie betreft, omdat
> je daarmee juist alle verantwoordelijkheid weghaalt bij de ouders.
> Je haalt het fundament weg onder hun keuzes.

Dat vat ik niet. Dus jij vindt principieel dat een gezin er flink financieel op achteruit moet gaan als men een kind krijgt? Zo ja, dan vind ik dat een vorm van anti-gezins (of zelfs anti-kind) denken waar ik het net zo min mee eens ben als het pro-gezinsdenken van het CDA.

> Bovendien, onderwijs is niet gratis. Er zijn ouders die geplaagd
> worden door de overheid met tal van betalingen. Van der Hoeve wil
> nu weer voorkomen dat er een leensysteem komt. Waarom? Waar bemoeid
> zij zich mee? Waar bemoeid de overheid zich mee?

Daar zijn we het weer helemaal eens.

> Daar heb ik het over, Mark. Dat type inmenging in het leven van de
> burgers door de overheid.
>
> Zitten ouders zo langzamerhand niet vollledig opgesloten in een web
> van wet -en regelgeving en waarbij noch ouders, noch kinderen
> keuzes kunnen maken?

Klopt, die regelgeving moet flink minder.

> Ook goed. Maar zij kiezen dan.

Precies. Keuzes mogelijk maken. Ook voor de minder verdienenden. Dat moet het doel zijn.

> Wij verschillen hier niet echt van mening, lijkt me.

Valt ook vast wel mee.

Groeten,
Mark Giebels