'Nederland kan concurrentie niet meer aan'

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Aug 24 22:29:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Plannetjes blijven geheim omdat het om ordinaire belangengroepenstrijd
> gaat,
> waarvoor partijen als het CDA zijn opgericht. Dus komt het kabinet weer
> met
> een verhoging van de vaste basisaftrek, omdat kostwinners die via hun niet
> bijdragende partner dubbel krijgen. Een nog hoger basisinkomen voor de
> enige
> groep die het niet nodig heeft (anders ging de partner wel werken) met
> blijven hoge belastingpercentages. Het algemeen belang kent in Nederland
> geen vertegenwoordigers...

Inderdaad, heel frustrerend. Dat zat me ook dwars in de hele discussie
over de software octrooien. Uiteindelijk is een smerige streek van een
belangengroepering (tijdelijk) geblokkeerd, maar helaas niet door een
overwinning van de democratie. Er was een andere belangengroepering (Open
Source) nodig om de ene te neutraliseren. En zo gaat het nu ook met de
textiel uit China. Eerst weten fabrikanten en bonden uit landen met een
textielindustrie tijdelijk quota heringevoerd te krijgen, nu is er weer
hoop dat de belangengroeperingen uit landen zonder textielindustrie daar
weer wat van ongedaan kunnen maken.