kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Wed Aug 24 18:29:28 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik haat dat jarenlange liegen over en verbergen van bewust gemaakte keuzen.

Bij elke maatregel optimaliseert en verhoogt het CDA met medeweten en
mederwerking van VVD en ons D66 de kostwinnersvoordelen (vooral voor rijkere
kostwinners met vrijwillig niet-werkende partner), en worden de lasten voor
alleenstaanden en twee werkende partners vaak ouders met kinderen voor lage
lonen verhoogd.

Gevolg is niet alleen inkomensverschuiving van hard werkenden voor lagere
uurlonen naar minder/niet-werkenden met hogere opleiding en uurloon, maar
ook een steeds weer hoger wordend marginaal tarief in belastingen en premies
op juist ook lager betaalde arbeid, waar dat zeer ongewenst is, om de
groeiende kostwinnersvoordelen en sigaren uit eigen doosjes voor iedereen te
bekostigen. Werken wordt door de hoge tarieven ontmoedigd, versterkt door
het verlies van de eigen-doos-sigaren bij extra werken en verdienen.