Standaardpremie Zorgtoeslag is 1030,-

Wed Aug 24 14:36:04 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alleenstaanden moeten ca. 700 zelf betalen, en krijgen maximaal 400 toeslag.
Samenwonenden hoeven slechts ca. 550 zelf te betalen en krijgen samen een
hele premie terug,
in de toekomst met oplopende premies zelfs meer.
Bij oplopend inkomen loopt voor alleenstaanden en samenwonenden de toeslag
met ca. 4 of 5% af, ongeacht de enkele of dubbele verzekering.
In feite is de toeslag een verzekeringspremie van 4 of 5%,
maar dat is versluiert door het sigaar uit eigen doos toeslagsysteem.
De marginale druk op arbeid is er flink door toegenomen,
voor alleenstaanden tot ca. 25.000 euro inkomen,
voor samenwonenden tot ca. 45.000 inkomen,
immers tot de toeslag sigaar uit eigen doos nihil geworden is.