Welke D66-parlementarier gelooft ?

Tue Aug 23 18:07:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.NL>:
>Ondertussen heb ik begrepen dat de meeste mensen daaronder begrijpen "dat
>ding dat door een "oerknal" aan het uitdijen is". Iets dus dat een grens
>heeft, voorbij die grens zou niets zijn. (...) dus zegt mijn boerenverstand
>dat datgene voorbij die grens ook bij het heelal hoort.

 Er is geen grens, er is een horizon (net als op de Aarde). Men kan niet
 verder kijken dan dat het licht dat van die horizon afkomstig is laat zien.

 Achter de horizon ligt dat gedeelte van het heelal waarmee we nog nooit
 een causale relatie gehad hebben. Die horizon mag dan met de lichtsnelheid
 opschuiven, het heelal zelf wordt nog sneller groter (gesteld dat het heelal
 hyperbolisch gekromd is en daar ziet het wel naar uit). Daarbij moet je je
 realiseren dat de ruimte zelf groter wordt, als een elastiekje. Er komt niet
 zozeer meer heelal bij, het wordt zelf groter. Twee willekeurige punten gaan
 gewoon uit elkaar totdat ze achter elkaars horizon komen te liggen.

 We zien dus steeds meer van steeds minder. Uiteindelijk zal ons heelal leeg
 zijn; de rest zit achter de horizon (we zien het door de relativiteitstheorie
 als rood licht bevriezen en langzaam uitdoven op die horizon want er gaat
 immers niets sneller dan het licht - de tijd bij ons tikt sneller anders dan
 de tijd die wij vlak bij die horizon waarnemen - en op de horizon staat'ie
 zelfs stil).

 Enfin, Appie Einstein dus...