Welke D66-parlementarier gelooft ?

Tue Aug 23 17:46:45 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het hangt er maar vanaf of je buiten je eigen "systeem" kunt komen.
Soms kan dat, sommige zaken kunnen dat. Anders en andere niet.

En wat is er? Als niets beweegt, geen impuls heeft, niet "trilt", niets? Is
er pas iets als het beweegt, in gang komt, trilt? Of is het er al maar
zonder energie die we ervaren na een bang. Zoals het aanraken van een snaar?

Net als systemen kunnen heelallen (heel, al, grappig) verbonden zijn, elkaar
met sommige onderdelen raken. Maar dat wil niet zeggen dat alles en iedereen
er komen kan. Denk eens aan de driedimensionale ruimte en het gevangen zijn
op een vlak, zowel in beweging als in waarneming.

Het vermoeden is dat de nogal onbegrijpelijke lichte zwaartekracht alles te
maken heeft met het bestaan van andere min of meer gesloten heelallen naast
de onze.

Vooralsnog zijn wij gevangen binnen ons eigen heelal, en kan een big bang
een clash zijn met een ander heelal. Wat niet wil zeggen dat ze in elkaar
overvloeien, maar wel energie uitwisselen of door zo'n big bang de heleboel
overhoop gooien en energie binnen ons heelal veroorzaken door de enorme
schok die zich door trilling voortplant.

Niet zo lang gelden was er een prachtige docu op de belastingomroep over de
snaartheorie en de consistentie van die theorie met het bestaan van meerdere
heelallen naast de onze. Ook maakt het denken in snaren de verschijnselen
van deeltjes die ook trillen en zich als golven gedragen begrijpelijker.
Alle deeltjes zouden elementair ongebouwd zijn uit snaren en snaartjes.

Zou er een oersnaar zijn, een intelligente ontwerpsnaar, en zullen we die
ook maar weer God noemen?

Marc, hoe heet die briljante wetenschapper die de snaartheorie heeft bedacht
en de universele snaren- en heelallen-theorie?

Fritz