Brinkhorst: gasbaten niet voor koopkracht

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Aug 17 22:41:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Het gaat niet om het voordeel.
>
>  Het gaat er om dat mensen het slachtoffer worden van iets volstrekt
> kunst-
>  matigs. Het gaat er om dat de overheid geen energiepolitiek voert en dat
>  ook niet van plan is ooit te gaan voeren. Het gaat er om dat als gevolg
>  daarvan de zaak allen nog maar mee ontsporrt naarmate de olieprijzen
> stijgen.
>  En dat zullen ze zeker doen.

Dat olie en gasprijzen gerelateerd zijn, is een natuurlijk gegeven. In die
zin is er aan een zekere koppeling niks onnatuurlijks. En dat betekent
inderdaad zoals Ger zegt dat ontwikkelingen in bijv. Saoedie Arabie een
directe invloed hebben op wat de gasprijs hier is. En dat betekent dat we
een goede oplossing moeten verzinnen om ervoor te zorgen dat niemand in de
kou komt te zitten. En dan liefst zo dat politici met hun tengels van de
prijzen afblijven.

Het is mij trouwens niet helemaal duidelijk hoe die gasprijs nu tot stand
komt. Jarenlang was het zo dat tuinders goedkoper gas kregen, maar dat is
nu dacht ik niet meer het geval. Ook zouden we binnenkort een gasbeurs
moeten krijgen. Ik dacht dat het de bedoeling was dat marktwerking dan de
prijzen zou bepalen. Maar net las ik nog dat de energiebedrijven vandaag
klaagden dat de prijzen politiek bepaald worden en niet door de markt.
Wordt er soms een bepaalde vaste koppeling gehanteerd met de olieprijs?