De nieuwe zorgpremie

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Aug 5 10:14:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad, de zorgverzekeraars zien hun kans schoon. Terecht daarom dat VWS
tegengas biedt. We zullen zien waar het eindigt. Dat zal overigens wel een
jaarlijks terugkerend fenomeen zijn.

En inderdaad, het is waar, als de compensatie hoger uitvalt, dan kost ons dat
meer. Dat is overigens niet erg, het is niet de bedoeling van het nieuwe
zorgstelsel om mensen door het ijs te laten zakken. Het is wel de bedoeling om
de inkomenspolitiek uit het stelsel te halen, en via het fiscale systeem te
voeren (zoals D66 altijd heeft voorgestaan). Voorheen waren die kosten er ook,
maar zaten ze verstopt in het stelsel, een grote overheveling van solidariteit
van hoger betaalden naar lager betaalden, van alleenwonenden in het
ziekenfonds naar gezinnen in het ziekenfonds, en van niet-kostwinners naar
kostwinners. Bij de overgang naar het nieuwe stelsel blijven die
overhevelingen -ook als je er niet gelukkig mee was- grotendeels in stand,
maar buiten de verzekeringen. De winst is dat de zorg niet meer hoeft te
lijden onder de beperkingen van inkomenspolitiek. In wezen komen wachtlijsten
en zorgtekorten (verpleeghuizen) voort uit bezuinigingen die vooral op
inkomenspolitieke gronden werden doorgevoerd. Waarom wilde Kok (eerst als
minister van Financiën, later als premier) het deksel op de zorguitgaven
houden? Primair vanwege de inkomensgevolgen voor de minima. Ik herinner me nog
de onderhandelingen bij Paars 1, waar het niet de VVD was, maar de PvdA, i.c.
Kok, die geen hogere groei wilde toestaan dan 1,3 procent per jaar. Pas onder
paars 2 heeft hij dit verlaten dankzij de druk van Els Borst en de economische
groei.

Nu bestaan er dus instrumenten om in de zorg te doen wat goed is voor de zorg,
en de inkomensgevolgen daarvan buitenom te compenseren uit de (totale)
belastingopbrengsten, en niet meer binnen het premiestelsel.