Vierde analyse: plaatjes peilingen online

Thu Aug 4 16:31:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>
>De tiende order polynoom is dus de betrouwbaarste,

 Uiteraard. Helaas is het programma dat ik gebruik betrouwbaar tot de
 zevende. Daarna gaat het bij mij falicant fout.

 [Is bij 'n' punten de 'n-1'de fit niet het betrouwbaarst ?]

>Overigens hebben alle polynomen boven de 6de order (betrouwbaarder dan
>de anderen dus) een positieve richtingscoefficient deze week..... Dus
>als je al in dergelijke extrapolatiemethoden wilt geloven, en de hogere
>order polynomen vertrouwt, dan moet de conclusie precies andersom zijn,
>en gaat D66 volgende week weer een zeteltje terugpakken ...

 Aardig. Ik zie de getallen niet, alleen de lijnen. En had er dus niet
 naar gekeken. (Daarenboven zijn er verschillende fittings-procedures).
 Probleem met een rechte lijn (orde: 0 of 1) is dat alle punten meetellen
 voor de extrapolatie (bij kwadratische fit is dat ook zo, trouwens).
 Ieder geval moet men boven de drie zitten om te mogen extrapoleren.

 Conclusie: het rommelt nog een beetje... Enfin, leuk plaatje (afgezien van
 de neergang, uiteraard) is het natuurlijk wel. Al die plaatjes elke week
 vergen overigens maar enkele seconden rekentijd. Het uploaden duurt langer.