De nieuwe zorgpremie

Thu Aug 4 14:17:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De premie is "gewoon"een percentage van je inkomen, ca. 5% via de
zorgtoeslag voor het zogenaamd nominale deel, en ca. 6,5% via het loon of
zelfstandig inkomen met een max. bij ca. 30.000 dus ca. 2000, die je ook
kwijt bent als je onwettig onverzekerd blijft.
Het laatste deel blijft voor velen onzichtbaar via hun loonstrookje, maar er
wordt ook nog belasting over geheven. Partner die niet werkt gratis
meeverzekerd.
Het nominale deel is via de zorgtoeslag ook gewoon inkomensafhankelijk met
als max de nominale premie die de verzekeraar rekent, en met twee
verzekeringen voor dezelfde prijs (hetzelfde inkomenpercentage) als je een
partner hebt die niet werkt.