Hervormingssecten & homo's in D66

Wed Aug 3 11:29:41 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder ten adresse van Andre van Wanrooij <a.v.wanrooij at D66.NL>:
>Je zegt nu hetzelfde als als ik maar lijkt te reageren vanuit datgene dat
>ik aankaartte. Ben je nou voor of tegen de hervormingen van het COC en
>D66 ? (...)

 Andre reageert met:
>Ik ben een overtuigd voorstander van de hervormingen van het COC. (...)
>Deze overtuiging ligt in het gegeven dat het COC verzuimd heeft met haar
>tijd mee te gaan.

 In ieder geval een eerlijk antwoord. Ik had dus gelijk (jammer).

>De "hervormingen" bij D66 zijn van een andere aard. Ik zou het zelfs geen
>hervormingen willen noemen...

 Ja hoho, luister eens... JULLIE beginnen steeds met dat woord *hervormingen*
 - als critici dat woord dan overnemen teneinde zich ertegen af te zetten,
 dan kan men de kritiek natuurlijk niet pareren op de woordkeuze van de
 critici.

>...omdat ik onder het begrip "hervormingen" versta: Zelfde doel nastreven
>met mogelijke andere structuren en middelen.

 Dit is onjuist:
 * Er is geen sprake van 'hetzelfde doel' (van mij hoefde D66 echt niet zo
   'links/progressief' te zijn maar het was in elk geval heel wat anders
   dan 'rechts/conservatief').
 * Het nastreven (van dat doel) is ideologisch en D66 was pragmatisch !
 * De structuur was vroeger democratisch maar thans mag er zelfs niet meer
   gediscusieerd worden. Dat grijpen de ware leiders, de Opschudders, in.
 * Het doel is tot middel geworden, vrees ik.

 Dit is wat ik onder 'hervormingen' versta: ingrijpen in iets dat reeds
 een structuur *heeft*. Afbraak dus.

 Over de positie van linker-buitenboordmotor van deze coalitie:
>In plaats van zelfde doel/visie, maar met andere structuren/middelen, is
>er eerder sprake van een wijziging van politieke richting/visie. Het heeft
>er alle schijn van dat D66 opschuift richting VVD en dat deze liberale
>"vrienden" opschuiven richting D66. (...) Al met al ben ik niet tevreden
>over de wijze waarop D66 binnen de coalitie opereert. Mijn advies aan de
>fractie is dan ook om, zodra de mogelijkheid zich voordoet of is gecreeerd
>(...) uit deze coalitie te stappen.

 Nu zijn we het weer eens.

>In ieder geval is er voor mij geen sprake van hervormingsdrang maar van
>richtingenstrijd.

 Volgens mij is dat hetzelfde. De richtingenstrijd gaat immers over de door
 Opschudding gewijzigde aard van D66 (zie de puntjes hierboven).

>Hervormingen bij een COC, maar ook bij D66 zijn simpelweg noodzakelijk
>willen ze overleven. Het probleem bij D66 is echter dat zij niet aan het
>hervormen is, doch haar politieke richting verandert.

 Voor mij is dat, als D66'er van het oude stempel, dus hetzelfde.

>Of ik met dit alles hetzelfde zeg als jij durf ik niet te beoordelen, dat
>laat ik graag aan anderen over.

 We zeggen precies hetzelfde. We zijn het weliswaar oneens maar delen de
 interpretatie waarover we het oneens zijn en onze waarneming is dezelfde.

 Marc Fluks, Amsterdam