Hervormingssecten & homo's in D66 (was: vegetarier)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Aug 2 10:54:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

André van Wanrooij wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>

> Hier ben ik dan, klaar om aan 'de paal' gezet te worden. ;o)
>
> In tegenstelling tot wat Marc Fluks schrijft zie ik deze discussielijst niet
> als vijanden van D66. Ik volg de discussies gaarne omdat ze informatief zijn
> en ook mij tot nadenken zetten. Verder heb ik niet gezorgd voor een "boycot"
> van de lijst, dat heeft de lijst zelf gedaan door niet in (te willen?)
> grijpen in de persoonlijke hetze's die destijds op deze lijst werden
> uitgevochten.

Deze lijst heeft en had geen mogelijkheden in te grijpen in persoonlijke
hetze's. Dus elke verwijzing naar handelingen al dan niet verricht zijn
niet aan de orde.

Dat D66 meedoet in dit ASO kabinet is al erg genoeg maar dat type van
inbreuk maken op -en dat van buitenaf- de lijst heeft geen pas.
Vervelend ja, maar het rechtvaardigde geen ingrijpen en een LB dat zulks
niet inziet is zelf een verkeerde weg ingeslagen.

Het was aan betrokkenen zelf, niet aan anderen.

Het ogen sluiten voor maatschappelijke werkelijkheden blijkt ook telkens
weer de basis onder dit kabinet ASO.

> Wat ik wel kwijt wil over de teneur op de lijst met betrekking tot homo's en
> D66:
> Het valt mij de reacties lezend op dat er volgens sommigen teveel aandacht
> is vanuit D66 voor homo-gerelateerde onderwerpen.

'Zo' lees ik dat niet. Wat opvalt is dat die thema's kennelijk wel
aanleiding geven tot actie en andere op andere vlakken kennelijk geen
(enkele) reactie (meer) oproepen.

 > Ook ik moet toegeven dat
> D66 meer oog heeft voor homo-issues dan andere partijen. Dat het teveel
> aandacht is wil ik niet zeggen; iedere aandacht voor misstanden is terecht.

Het gaat niet om het "teveel aan aandacht", maar om de discrepantie.
Kortom: de solidariteit van hen in de verdrukking. De neiging tot het
selectief winkelen uit die ruif, en dat, omdat D66 zelf meedoet in
kabinet ASO.

> Wel ben ik het met de criticasters eens dat D66 teveel naar de COC
> standpunten luistert.

??? Wat is er nu mis met luisteren naar standpunten? Hoe definieer je
'teveel'?

> De COC standpunten zijn nu eenmaal niet altijd als
> progressief-liberaal te bestempelen. D66 zou hier een meer zelfstandige
> meningsvorming moeten laten prevaleren.

Kortom: je bevestigd mijn conclusie dat ze (te) eenzijdig zijn geworden?

> Dit zeg ik als voorzitter van een
> regionale COC vereniging en als landelijk voorzitter van HLBF.NL (Homo
> LesBische Federatie Nederland).
>
> Ook wil ik kwijt dat op de lijst de idee lijkt te ontstaan dat de
> homo-gevoeligheid van D66 een van de oorzaken zou kunnen zijn van de afbraak
> van de partij. Zodra een actieve D66 ook betrokken is bij homo-emancipatoire
> organisaties begint deze al 'verdacht' te worden.

De (genoemde) discrepantie mag niet worden waargenomen?

Henk Elegeert