Euro-fascisten negeren uitslag Nederlands referendum: Voorstanders EU-Grondwet zetten ultieme wapen in: na verwerping wordt Grondwet toch ingevoerd

Fri Apr 29 22:50:04 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

We hebben nu toch een vetorecht dat we opgeven voor een zekere stemwaarde
samen met andere landen om besluiten tegen te houden.
Lijkt me in beginsel nogal een ingrijpende verandering die de grondwet die
bevoegdheden regelt kan raken.

En of de eerdere overdracht van grondwettelijke bevoegdheden met tweederde
meerderheid moest geschieden of beredeneerd met gewone meerderheid kon, ik
weet het niet. Maar daarvoor hebben we wel dat artikellid, het is toch geen
dode letter. Het beperkt de bevoegdheden van het parlement, niet in de zin
dat het volk geraadpleegd moet worden, maar wel dat er een ruimer deel van
de kiezers achter de gekozenen moeten staan die zulke besluiten neemt.

Dat er een zeker de Nederlandse grondwet wijzigend karakter zit aan de
aanvaarding van de Europese grondwet blijkt ook wel uit het unicum de
kiezers te raadplegen alvorens het parlement zijn gang gaat. De kiezer hoort
geraadpleegd te worden als de door de kiezer gegeven bevoegdheden ingrijpend
veranderd worden. Al is dat bij ons niet zoals in sommige andere landen
standaard zo geregeld.

Fritz