Voorstanders EU-Grondwet zetten ultieme wapen in: na verwerping wordt Grondwet toch ingevoerd

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Apr 29 16:28:14 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Karst de Jong wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Karst

> Aangezien de grondwet een bilateraal verdag is zal het
> eerst in het parliament moeten worden veranderd en
> daarna weer geratificeerd worden door de lidstaten
> lijkt mij.

En het EU parlement dan? Karst, dit wordt toch een circus
act, want wat is of wordt hier uitgangspunt? De lidstaten
die bepalen wat de speelruimte wordt van het EU parlement!!!

Maar Karst, alles ging democratischer worden, maar wat en
hoe dan in goddesnaam?

> Wat nu de noodzaak is lijkt mij dat de grondregels
> worden vastgesteld voor een democratischer parliament

Lijkt mij ook, maar daarvan is vooralsnog geen sprake.
Verbeteringen (veronderstelde), dat wel, maar zoiets leg je
niet vast in een grondwet maar in een verdrag, met
duidelijke afspraken over het democratische gehalte, en
evaluatie momenten en een duidelijke cyclus tot verbetering.

En dan niet enkele voor politieke partijen. Die immers
ondervinden/genieten nauwelijks enig draagvlak onder de
bevolking gezien de opkomst.

> en dat de symbolische functies beter worden
> uitgedragen.

De burger dichter bij de politiek. Het lijkt me een
uitgelezen kans.

> Maar volgens buitenlandse commentatoren is dat niet
> waar het in het Nederlande Refendum om gaat. Meer om
> de contributie die Nederland betaald en immigratie.

Kortom: het ondemocratische gehalte van het gedrocht doet
zich gevoelen.

Bovendien, dit land kent geen tradities van referenda, en
dat laat zich goed zien. Het is weer eens een
tooltje/instrumentje in handen van de politiek en een
"fatsoen moet je doen" PM, die tevens het disfunctioneren
van onze democratie maar niet wenst in te zien.

Henk Elegeert

> http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4484933.stm

http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi/pop_ups/quick_guides/04/europe_european_union_constitution/html/1.stm
BBC News | Quick Guide | European Union constitution