Voorstanders EU-Grondwet zetten ultieme wapen in: na verwerping wordt Grondwet toch ingevoerd

Fri Apr 29 11:10:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Plus, Marc,

Dat tegenstanders wel een vergelijking maken met alternatieven,
en de campagnevoorstanders net doen of alternatieven na afwijzing ondenkbaar
zijn, dus is per definitie het voorgestelde de enige mogelijkheid in
vergelijking met "Nice", en dus perse beter.

Als je zo te werk gaat bij onderhandelingen of als je een dienst of product
afneemt, of bij verkiezingen, laat je je wijs maken dat je alleen maar ja
kan zeggen tegen het gebodene. Alsof je als je nee zegt er geen andere
biedingen meer komen. Bij verkiezingen zoals in een éénpartijstaat en een
dictatuur, je stemt voor of tegen, maar tegenstemmen is zinloos en de
uitslagen zijn bijna unaniem.

Gelukkig laten kiezers zich de grondwet niet opleggen en stemmen er ook
kiezers tegen. Daarna zien we wel wat we later ipv Nice voor elkaar krijgen.
Maar we hoeven ons niet persé vast te leggen op deze grondwet.

Overigens mis ik nog steeds de uitleg en zieinswijze van voorstanders, hoe
de grondwet als ie aangenomen wordt openstaat voor wijzigingen en
verbeteringen later. Ik heb de indruk dat veel mensen ook zullen
tegenstemmen omdat er geen enkel perspectief is na aanname van de grondwet
voor wijzigingen of gewenste verbeteringen later. Dan leg je je liever niet
voor lange tijd vast.

Fritz